نشست مشترک هیات مدیره انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران
نشست مشترک هیات مدیره انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران امروز شنبه دوم شهریور در دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه کیوان صمیمی رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اشاره به تاریخچه این تشکل و ضرورت بازسازی و احیای آن گفت:انجمن دفاع درصدد است با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک اساسنامه این انجمن با اساسنامه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، اقداماتی را برای نزدیک‌تر شدن این دو تشکل انجام دهد. به گفته صمیمی اعضای جدید انجمن دفاع عموما میانسال هستند و این تشکل درصدد است تا در دوره جدید به سمت جوان‌تر شدن و عضوگیری موثرتر حرکت کند. در این جلسه همچنین سایر اعضای انجمن دفاع ضمن اشاره به فعالیت این تشکل در دهه گذشته به طرح مسائلی از جمله ضرورت رسیدن به یک نهاد تعریف شده و ضابطه‌مند، خروج انجمن دفاع از حالت محفلی و اتصال به جامعه، برطرف کردن شکاف بین نسلی،تلاش برای شکل‌دهی گفتگو بین روزنامه‌نگاران ایرانی و...پرداختند.
پس از سخنان اعضای هیات مدیره اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، عباس عبدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: انجمن دفاع و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران دارای تفاوت‎‌هایی از لحاظ اساسنامه هستند. به گفته عبدی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از نظر ماهیت و زاویه ورود به مسائل، با یکدیگر تفاوت دارند بنابراین هر دو تشکل نمی‌توانند با هم به یک مسئله مشترک از زاویه نگاهی مشترک بپردازند. عبدی در عین حال افزود: به طور کلی هرچه تعداد نهادهای غیردولتیِ مرتبط با مطبوعات بیشتر باشد این امر سبب ایجاد احساس پناه بیشتری برای روزنامه‌نگاران خواهد شد و لازم است تا انجمن صنفی و انجمن دفاع در مواردی با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند تا نتیجه این همکاری مشترک برآورده کردن مطالبات جامعه روزنامه‌نگاران ایرانی باشد.
پس از صحبت‌های رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، کامبیز نوروزی نایب رئیس انجمن گفت: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران باید از نظر سیاسی بی طرفانه عمل کند و به امور صنفی بپردازد اما انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به دلیل نوع اساسنامه خود دست بازتری دارد و تلفیق فعالیت دو انجمن تنها سبب کاهش کارایی خواهد شد.
نوروزی در ادامه با اشاره به لزوم گفتگو در سطوح مختلف گفت: در دهه گذشته و پس از چندسال فعالیت، ادبیات انجمن دفاع از ادبیات یک نهاد مدنی فاصله گرفت و همین امر سبب شد تا زبان گفتگو را از دست بدهد، همچنین جایزه قلم طلایی نیز رنگ و بویی مطبوعاتی نداشت. وی افزود: در حال حاضر در جامعه همهمه است و حتی حرف حساب نیز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد انجمن دفاع اما می‌تواند با پیگیری و ترویج گفتگو به هنجارسازی کمک کند. همچنین در اعطای جایزه قلم طلایی این انجمن می‌تواند به جای توجه به شخصیت‌های سیاسی، روزنامه‌نگارانی را مورد توجه قرار دهد که با فساد مبارزه می‌کنند.
در این نشست دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز با تاکید بر اینکه انجمن دفاع باید به تعریف گفتمان برسد، گفت: اکنون دفاع از حیات مطبوعات مهم‌تر است. انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در ابتدا باید گفتمان خود را تعریف کند و سپس در چارچوبی مشترک با انجمن صنفی همکاری داشته باشد. به گفته شهریار شمس مستوفی زمانی که انجمن دفاع از آزادی مطبوعات شکل گرفت، مسئله آزادی مطبوعات مطرح بود اما در حال حاضر مسئله حیات مطبوعات است که باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا آنچه در حال حاضر سپهر اطلاع رسانی کشور را تهدید می‌کند،اصل وجود مطبوعات است.