این شیوه ناسالم توزیع رانت به بهانه یارانه، براي تأمین چه منافعی بوده است؟
 
 امیدواریم گزارش متقن و حساب‌شده‌ای از این فرایند ناسالم تهیه و اموال به یغما رفته به خزانه ملت باز گردانده شود و متخلفان نيز شناسایی و معرفی شوند
 
به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر توزیع یارانه‌های مطبوعاتی به افراد و شرکت‌های خاص و شائبه‌انگیز بودن شیوه توزیع این یارانه‌ها،انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بیانیه‌ای را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد.متن این بیانیه به این شرح است:
وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
جناب آقای عباس صالحی
با سلام و احترام 
اطلاعات منتشر شده درباره نحوه‌ی توزیع کمک‌های دولتی به نشریات موجب نگرانی‌های چند سويه در مورد رسوخ مناسبات ناسالم در مدیریت دولتی بر امور مطبوعات است.چنين اطلاعاتی اساسا این گمان را تقویت می‌کند که از گذشته، منابع مالیِ در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای کمک به توسعه‌ی مطبوعات و بالطبع توسعه‌ی حرفه‌ روزنامه‌نگاری تخصیص داده شده‌اند، در مسیر دیگری به کار گرفته شده و مبنا و معیارهای شخصی در توزیع آنها ارجحیت داشته است. در واقع، گرچه میزان توجه دولت به مطبوعات و رسانه‌ها بسیار ناچیز بوده ولی همین اندک نیز هزینه امیال و آرزوهایی شده که کوچکترین کمکی به هیچ بخشی از فرهنگ نکرده و عده‌ای رانت خوار را در این اوضاع پرورش داده است.
 ما به عنوان روزنامه نگاران و تولید کنندگان محتوای رسانه‌ای کشور اعلام می‌کنیم که بخش مهمی از این بودجه‌ها، جای آنکه صرف تقویت روزنامه‌نگاری، آموزش روزنامه‌نگاران و نیز تثبيت و قوت رسانه‌های واقعی شود، به جیب کسانی 
رهسپار شده که به ظاهر ده‌ها نشریه دارند‌ اما چند روزنامه‌نگار واقعی را به همکاری دعوت نکرده‌اند.
به این ترتیب، توزیع کمک‌ها عملاً به توزیع رانت بدل شده است. اكنون این پرسش پیش روی ما قرار می‌گیرد که آیا این توزیع رانت، برای حفظ صندلی قدرت و جلوگیری از ارتقای حرفه روزنامه نگاری نبوده است؟ متاسفانه این اوضاع  نادرست به مرتبه‌ای رسیده است که معاون جدید مطبوعاتی نیز تاکنون نتوانسته مسئله را حل کنند؛ اکنون روشن شده طی 7 سال گذشته پول‌های فراوانی به ناحق از سوی مدیریت‌های پیشین معاونت مطبوعاتی به کسانی پرداخت شده که به صورت شگفت‌آور و البته غمباری، صاحب ده‌ها نشریه‌اند و جالب آنکه تیم حرفه‌ای مطبوعاتی هم ندارند و حتی بعضاً هیچ نشانی از این نشریات در دکه‌های مطبوعاتی نیست؛ لذا درخواست می شود دستور جدید خود را درباره رسیدگی به تخلفات احتمالی توسعه دهيد و محدود به چند نشریه نشود.
 امیدواریم گزارش متقن و حساب شده‌ای از این فرایند ناسالم تهیه و اموال به یغما رفته به خزانه ملت باز گردانده شود و متخلفان نيز شناسایی و معرفی شوند. لازم به ذكر است که براساس سوابق امر در خصوص چنين گزارش‌هايي که توسط دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌شوند، مي‌بايست نسبت به احتمال اعمال نفوذ مسببان این وضعیت و ناقص بودن گزارش‌ها هوشيار بود و از اين نظر نگراني خود را ابراز مي‌كنيم. در اين زمینه توجه به نکات و پرسش‌های زير را ضروری می‌دانیم: 
1- در هیأت تحقیق یک عضو از انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران به عنوان ناظر دعوت شود.
2- مشخص شود این شیوه ناسالم توزیع رانت به بهانه یارانه، براي تأمین چه منافعی بوده است؟
3- گزارش هیات سریعاً منتشر و از پنهان‌کاری خودداری شود.
4- اسامی مسببان چنين اوضاع ناسالم و غیرقانونی‌اي شفاف اعلام شود.
5- تخلفات ارتکابی افراد به سازمان‌های نظارتی ذی‌ربط، از قبیل هیأت رسیدگی به تخلفات اداری یا دستگاه قضایی گزارش شود.
بسیار متأسفیم که آن بخش از منابع عمومی که برای کمک به مطبوعات تخصيص يافته، به شکلی توزیع شده که به ابزاری برای جلب منافع شخصی تبدیل شده است. تأکید می‌کنیم انجمن صنفی روزنامه نگاران، به منظور مبارزه با فساد در عرصه‌ي مدیریت دولتی بر مطبوعات و خبرگزاری ها
-که موجب این اوضاع ناسالم و توزیع رانت‌های قدرت طلبانه و ضدحرفه‌ای شده است- منسجم و منظم این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهد بود و به همین منظور در صورت نیاز، گزارش‌ها و اطلاعات خود را به شکل عمومی منتشر خواهد کرد. 
تاکید می‌کنیم؛ باید فرایند کمک به مطبوعات از وضعیت فعلی خارج و صرف ارتقای کیفیت مطالب رسانه‌ها و نیز تامین آموزش‌های جدید به روزنامه نگاران و بیمه آنان شود. شما یا هر مقام دیگر در برابر اوضاع ضعیف نظام رسانه‌ای کشور و ضعف و ناتوانی حرفه روزنامه نگاری مسئولید. اینک شیوع رانت و احتمال فساد مالی در مناسبات اقتصادی ناشی از توزیع کمک به مطبوعات وضعيت را وخیم تر از همیشه کرده است. ما نیز به سهم خود مسئولیم و مي‌پذيريم که در تهیه گزارش‌های مرتبط با مسایل حرفه خود کم‌کاری کرده‌ایم. از این پس می‌کوشیم موضوعات صنف را در ابعاد گوناگون و در حد بضاعت رصد و گزارش آن را عمومی کنیم. درباره موضوع خاص حاضر نیز امیدواریم کیفیت و سرعت پیگیری آن وزارتخانه‌ي محترم همه پرسش‌های احتمالی را پاسخ دهد و نیازی به گزارش‌های بعدی نباشد.
 
با احترام
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران