تبعیض در اطلاع رسانی بین رسانه های همسو و منتقد نقض اصول حرفه ای روزنامه نگاری است

اعضای دو هیات مدیره جدید و قدیم بر  توقف روند فراخواندن روزنامه نگاران به دستگاه های نظارتی تاکید کردند

 


جلسه مشترک هیات مدیره منتخب و فعلی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران صبح امروز در دفتر انجمن برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی وضعیت فعلی مطبوعات، به وقایع این روزها از منظر آزادی عمل رسانه‌ها و روزنامه‌‌نگاران پرداخته شد.
پیش از این انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در بیانیه ای خواستار آن شده بود که برای کشف حقیقت باید مراجع مستقل مورد تایید طرف‌های ذی‌نفع نیز از نزدیک در جریان رسیدگی قرار گیرند. روزنامه‌نگاران به دلایل حرفه‌ای خود نسبت به هر حرفه دیگری تقدم دارند و درخواست داریم که مطابق قانون تمهیداتی اندیشیده شود که حق دسترسی همکاران ما به اطلاعات و گفت‌وگو با شهود و نیز تهیه گزارش درباره این رخداد و زمینه‌های آن فراهم شود تا با انتشار آن بتوان به تفاهم جمعی کمک کرد زیرا شفافیت و آزادی رسانه مانعی جدی در تکرار این‌گونه رخدادهای تاثرآور است.
در جلسه امروز نیز با اشاره به بیانیه ای که دو روز پیش انجمن منتشر کرده بود، تاکید شد نهادهای مسئول و ناظر باید شرایط یکسانی را برای عموم رسانه ها و روزنامه‌نگاران فراهم کنند. اینگونه نباشد که با یک استاندارد دوگانه در انتشار خبر روبرو باشیم. از یک سو برخی رسانه ها در انتشار اخبار و وقایع دست فراخ و باز  داشته باشند و از دیگر سو برخی رسانه ها نتوانند اخبار متقنی را منتشر کنند. این وضعیت به معنای نقص اصول حرفه ای روزنامه نگاری است. ضمن آن که این پرسش نیز بوجود می آید؛ چرا هنگامی که سیستم رسمی کشور معتقد به اطلاع رسانی رسمی است، برخی از رسانه ها می توانند فراتر از این نگاه به اطلاع رسانی و انتشار اخبار مختلف از منظر خود روی بیاورند و برخی رسانه ها نه؟
همچنین در این نشست اعضای هیات مدیره مطلع شدند که اخیرا تعدادی از روزنامه‌نگاران به دستگاه های نظارتی فراخوانده شده اند. این امیدواری وجود دارد که این روند متوقف شود. زیرا بنابر بیانیه ای که پیش از این منتشر شده بود، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در جهت ایفای این نقش ذاتی خود نباید با محدودیت و تذکراتی فراقانونی مواجه شوند. این فرصت مغتنمی است برای جامعه ایران که نهاد رسانه‌ای خود را بازسازی و احیا کند. فرصتی که نباید آن را از دست داد. رسانه و جامعه روزنامه‌نگاری کشور رکن رکین در بقا و ثبات یک جامعه امروزی است.