درباره انجمن صنفی، حدود وظايف و مسئوليت‌های آن

 

چندی پیش و به مناسب روز خبرنگار برخی از مسئولین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در گفتگویی رسانه‌ای شرکت کردند. از آنجا که این گفتگو مقارن شده بود با برخی انتقادها که از سوی تعدادی از همکاران روزنامه‌نگار متوجه انجمن شده بود، رییس هیأت مدیره انجمن نکاتی را درباره انجمن اظهار نمود که متن منقح آن در اینجا تقدیم می‌شود. امیدواریم که همکاران محترم در ارزیابی‌های خود نسبت به عملكرد انجمن به این موارد توجه کنند. 

 

انجمن صنفی چیست؟ 

 

1-انجمن صنفي یک نهاد اجتماعي براي ايجاد پيوند بين اهالي يك صنف در جهت حفاظت از منافع اعضاي آن است و قدرت و تاثيرگذاري آن محصول تعداد و ميزان همبستگي اعضای آن است. انجمن ما نهاد صنفی داوطلبانه است که می‌کوشد از طرق گوناگون به روزنامه‌نگاری، نهاد رسانه و تقویت حرفه کمک کند و مشکلات و مسائل صنفی اعضا را بنا به درخواست و در حد توان محدود خود رسیدگی و برطرف نماید.

2-انجمن چیزی جز اعضا و کیفیت و کمیت مشارکت آنان در فعالیت‌های انجمن نیست. 

3-انجمن یک اداره دولتی نیست که واجد بودجه و اختیارات الزام آور برای همگان باشد. 

4- انجمن صنفی فقط در برابر اعضای خود و براساس میزان مشارکت و تعهدات طرفین پاسخگو است. 

 

انجمن صنفي به چه مسایلی می‌پردازد؟ 

 

5-انجمن صنفی به دو موضوع کلی می‌پردازد. اول حمایت از حقوق صنفی اعضا، دوم ارتقای جایگاه حرفه. 

6-همکارانی که عضو انجمن نیستند، و مسئولیتی را از طریق عضویت نپذیرفته‌اند، پیشاپیش خود را بی‌نیاز از این خدمات دانسته‌اند. بنابراین، جز در یک مورد استثنایی از خدمات انجمن بصورت پیش‌فرض بهره‌مند نمی‌شوند.

7- مورد استثنا در زمینه بازداشت و یا تعقیب قضایی یا موارد مشابه است که انجمن در حدود امکانات خود به هریک از همکاران، اعم از عضو یا غیر عضو که از انجمن تقاضای معاضدت کند، ياري مي‌رساند. 

8-انجمن در مورد ارتقای جايگاه حرفه‌ای، به موارد عمومی مرتبط با حرفه از قبیل آزادی بیان، وضعیت عمومی رسانه‌ها، آموزش‌های حرفه‌ای، اخلاق حرفه‌ای، شرایط بیمه‌ای و مواردی از این نوع مي‌پردازد که مرتبط با شخص خاصی نیست و تلاش می‌کند شرایط عمومی حرفه را بهبود بخشد. 

 

کیفیت دخالت انجمن در امور مختلف چگونه است؟ 

 

9- انجمن برای مسایل عمومی و کلی عمدتاً می‌تواند در چارچوب اعلام موضع، صدور بیانیه، برگزار كردن دوره‌های اموزشی، برقراری نشست‌های حرفه‌ای و مشارکت در جلسات مربوط و رایزنی با مقامات ذیربط اقدام کند. در صورت حضور بيشتر و مشارکت فعال اعضای انجمن، برنامه‌های عملی‌تري كه روزنامه‌نگاران ارایه کنند می تواند در دستور کار قرار گیرد. 

10-در بخش خدمات فردی؛ ارائه مشاوره، انجام تماس و گفتگو با نهادهای حکومتی و مطبوعاتی برای حل مشکلات اعضا، برگزاری جلسات آموزشی، نشست‌های حل اختلاف و کمک‌های موردی و اقداماتی از این قبیل توسط انجمن انجام مي‌شود. طی دو سال گشته ده‌ها نمونه از اقدامات مزبور در انجمن انجام شده است و از آنجا که دو سال گذشته سالهاي آغاز کار انجمن بود، در موارد گوناگونی به درخواست‌های روزنامه‌نگاران غیر عضو نیز رسيدگی شده است.