کامبیز نوروزی، سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی در گفت‌وگو با «کانال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران» می‌گوید که این کمیته برای کمک به شرایط روزنامه‌نگارانی تشکیل شده که در بازداشت به سر می‌برند: «هدف این است که از طریق تعامل با مقامات رسمی کشور و توسل به روش‌های قانونی و مدنی شرایطی فراهم کنیم که اگر احیانا سوءتفاهم‌هایی درباره دوستان روزنامه‌نگار ما وجود داشته، این سوءتفاهم‌ها برطرف شود و شرایط آزادی آنها از بازداشت فراهم شود و اگر احیانا برای هر کدام از این روزنامه‌نگاران کیفرخواستی صادر و پرونده به دادگاه ارجاع شد در دادگاه رسیدگی عادلانه و قانونی صورت گیرد و روزنامه‌نگاران بتوانند مطابق با قوانین موجود کشور دفاع مناسبی از خودشان داشته باشند.» او با اعلام اینکه محور برنامه‌های کمیته عمدتا بر اساس تعامل با مقامات رسمی و قضایی کشور است، ادامه می‌دهد:« به هر حال ما تلاش می‌کنیم با به دست‌آوردن اطلاعات موثق از وضعیت روزنامه‌نگاران، نگرانی خانواده‌های آنها را هم کم کنیم و در مجموع شرایطی فراهم شود که این دوره سخت را بتوانیم از سر بگذرانیم.» سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، با اعلام اینکه کمیته اقداماتش را شروع کرده اما هنوز زود است درباره واکنش‌ها از تشکیل آن صحبت شود، می‌گوید:« تاکنون واکنش منفی ندیده‌ایم اما به طور کلی تجربه هم به ما نشان داده که در این مواقع معمولا واکنش‌ها منفی نیست و چه بسا از وجود چنین مجموعه واسطی استقبال می‌شود. توقع ما هم همین است. هدف از تشکیل این کمیته، کاستن از بار مشکل پیش‌آمده است و دلیلی برای نارضایتی از تشکیل چنین کمیته‌ای وجود ندارد. تا به حال هم برخوردهای مثبت و سازنده‌ای دیده‌ایم.» بر اساس اعلام نوروزی، در حال حاضر مهم‌ترین دستگاهی که متکفل وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی است، دستگاه قضاست. او درباره اینکه کمیته تشکیل شده چه اقدامات عملی می‌تواند داشته باشد، توضیح می‌دهد:« ما امیدواریم که دستگاه قضا پاسخگو باشد اگر امیدوار نبودیم اساسا چنین کمیته‌ای هم تشکیل نمی‌شد، البته باید منتظر بمانیم ببینیم با اقداماتی که در روزهای آینده انجام می‌شود، وضعیت روشن‌تر می‌شود یا خیر. البته این را هم باید در نظر بگیریم که در وضعیت پیچیده و دشواری به سر می‌بریم. ما تلاش خودمان را می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها از سوی مقامات قضایی از جمله دستگاه قضا بدون پاسخ نماند.»

 

فاصله میان جامعه مطبوعاتی و دستگاه قضایی

او در ادامه به نکته دیگری اشاره می‌کند. به گفته او طی سال‌های گذشته، فاصله‌ای میان جامعه مطبوعاتی کشور و دستگاه قضایی ایجاد و منجر شده مفاهمه بین این دو عرصه کمتر اتفاق بیفتد:« نبود این مفاهمه زمینه‌ای سوءتفاهم ایجاد کرده است. بنابراین یکی از اتفاقاتی که باید بیفتد و کمیته پیگیری باید به آن توجه داشته باشد، این است که این مفاهمه حداقل در یک سطح بتواند برقرار و مشخص شود که روزنامه‌نگار چه کسی است و چه می‌کند و چه رفتاری با او باید انجام گیرد. این نکته مهمی است که امیدواریم بتوانیم در گفت و گوها پیش ببریم، ضمن اینکه در هر حال یکسری حقوق قانونی وجود دارد که رعایت آن برای هر بازداشتی از جمله روزنامه‌نگاران باید، مورد توجه قرار گیرد.» نوروزی، با اعلام اینکه کمیته انتظار ندارد به پرونده روزنامه‌نگاران بازداشتی دسترسی پیدا کند چرا که در مرحله دادسرا رسیدگی محرمانه است. با این حال، جزییات باید مشخص شود. این مسائل هم جزو مواردی است که کمیته برای محقق شدن آن تلاش می‌کند.

 

ارتباط با خانواده روزنامه‌نگاران بازداشتی

نوروزی، با اعلام اینکه این کمیته در هفته‌ای گذشته تشکیل شده و در این مدت یک جلسه حضوری داشته است، فعالیت‌های کمیته در جریان است و هر اقدامی صورت گیرد، حتما اطلاع‌رسانی می‌شود. نوروزی در ادامه به اهمیت ارتباط خانواده روزنامه‌نگاران بازداشتی با کمیته اشاره می‌کند:« کمیته تقاضا دارد خانواده روزنامه‌نگاران بازداشتی با آنها در تماس باشند و البته کمیته هم تلاشش را می‌کند. تعدادی از خانواده‌ها در تهران نیستند و دسترسی به آنها کمی سخت است اما به طور کلی یکی از برنامه‌های کمیته تماس با خانواده این روزنامه‌نگاران است. در این میان روزنامه‌نگاران هم باید با کمیته ارتباط داشته باشند و اطلاعاتی که به اهداف کمیته کمک می‌کند در اختیار قرار دهند. کمیته نیاز به فعالیت‌های صنفی است.» بر اساس اعلام او، سه نفر از اعضای کمیته از مدیران مسوول هستند، در کنار آن هم یک هیات اجرایی که تمام آنها روزنامه‌نگارند، فعال شده‌اند.