انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران: این تعرض، حکایت از تشدید عدم امنیت حرفه روزنامه‌نگاری در ایران دارد

 

به موجب گزارش‌های رسیده به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، متاسفانه با خبر شدیم یکی از روزنامه‌نگاران تهران حین انجام وظیفه حرفه‌ای توسط یک مأمور حراست مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است.
روز دوشنبه، 27 اردیبهشت ماه، خانم فائزۀ مؤمنی، خبرنگار روزنامه صبح نو، برای تهیۀ گزارش از جریان واکسیناسیون، به مجموعه ساعی مراجعه کرده و پس تهیه گزارش و مصاحبه با عوامل کادر درمان از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در هنگام بازگشت از مجموعه توسط یکی از مأموران حراست متوقف شده و مورد بازخواست قرار می‌گیرد. آنها بطور غیرقانونی وسایل خبرنگاری او را مطالبه می‌کنند و با درگیر شدن با ایشان موجب شکستگی شدید دست وی می‌شوند و این خبرنگار مجبور به عمل جراحی دست می‌شود. نهایتاً مأمور حراست پس از آنکه به زور وسایل خبرنگاری خانم مؤمنی را از او می‌گیرد مصاحبه‌های دریافتی ایشان را پاک می‌کند.
این واقعه یکی از بدترین تعرض‌هایی است که بطور کاملاً غیرقانونی علیه یک خبرنگار رخ داده و حکایت از تشدید عدم امنیت حرفه روزنامه‌نگاری در ایران دارد.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، این رفتار را قویاً محکوم کرده و انتظار دارد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سرعت با این رفتار غیرقانونی و خودسرانه‌ی عوامل خود برخوردهای قانونی را انجام دهند. همچنین رسماً از خانم مؤمنی عذرخواهی به عمل آورند .
انجمن همچنین از مسئولان قضایی می‌خواهد شکایت خانم فائزۀ مؤمنی و همکاران ما در صبح نو را بدون تبعیض و عادلانه مورد رسیدگی قرار داده تا عبرتی برای متجاوزان به حقوق روزنامه‌نگاران کشور باشد.
ما عمیقاً متأسفیم که بی‌اعتنائی مسئولان کشوری به حقوق رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و تعدد موارد نقض امنیت حرفه روزنامه‌نگاری به صورت‌های مختلف به حدی رسیده است که هرکس به خود اجازه می‌دهد چنین رفتار مجرمانه، سخیف و تهاجمی را نسبت به یک خبرنگار انجام دهد.
اقدام این مأمور حراست فقط حمله به یک خبرنگار نیست، بلکه تعرضی است به حریم روزنامه‌نگاری و فعالیت رسانه‌ای کشور. به همین ترتیب مسئولان آن مأمور متعرض و مسئولان قضایی می‌بایست با این مورد چنان رفتار کنند که در خور شأن امنیت این حرفه باشد.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضمن تشکر از پیگیریها و همراهی مسئولانه همکاران در روزنامه صبح نو، از تلاش‌های مجدانه و مسئولانه همکار خود خانم مومنی در انجام وطیفه حرفه‌ای با وجود مخاطرات فراوان تقدیر می‌کند و اعلام می‌دارد هرگونه حمایت و مساعدت صنفی قانونی که مورد نیاز باشد در اختیار همکار محترم، خانم فائزۀ مؤمنی قرار خواهد داد.
انجمن طی روزهای آینده نیز پیگیر این واقعه تجاوزگرانه بوده و گزارش های لازم را منتشر خواهد کرد.