به دنبال محدود كردن استفاده رسانه‌هاي ايران از اينستاگرام، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نامه‌ای خطاب به مدیرعامل این شبکه اجتماعی نوشت که متن آن به شرح  زیر است
 جناب آقای آدام موسری، مدیرعامل اجرایی اینستاگرام 
 
در طی روزهای گذشته و پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، یکی از مقام‌های بلندپایه نظامی جمهوری اسلامی ایران، مسئولان اینستاگرام در رفتاری نامتعارف اقدام به برخورد با کاربران ایرانی و به صورت ویژه رسانه‌های ایرانی کرده‌اند، از جمله حذف هر نوع پست شامل عکس‌های سردار قاسم سلیمانی ،حذف صفحه اول روزنامه‌های ایرانی (که شامل اخبار و تصاویری از سوژه مورد نظر بوده‌اند) و حتی بستن حساب‌های کاربری برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های  داخل ایران به صورت گسترده، که اقدامی بی‌سابقه در تاریخ شبکه‌های اجتماعی و در تقابل جدی با فعالیت‌های ذاتی رسانه‌ها به شمار می‌آید.
 
شبکه‌های اجتماعی همان طور که اینستاگرام هم در قواعد خود اعلام کرده است باید منعکس کننده جوامع،عقاید،نسل‌ها و عقاید مختلف باشند:
Instagram is a reflection of our diverse community of cultures, ages, and beliefs
 
در برخوردی مشابه، مقام‌های فیس‌بوک اخیرا ادعا کرده‌اند که این اقدامات برای «رعایت قوانین تحریم آمریکا علیه ایران» صورت گرفته است؛ بعید است چنین استدلالی از نظر حقوقی پذیرفتنی باشد اما نکته مهم آنجاست که رسانه‌های خارجی و حتی فارسی‌زبان خارج از ایران شاهد چنین برخوردی نبوده‌اند و این برخورد دوگانه و غیرقابل قبول، اقدام هدفمند علیه رسانه‌های ایرانی را به ذهن متبادر می‌کند.  
 
 انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خواستار رعایت آزادی بیان از سوی اینستاگرام برای روزنامه‌نگاران  در تمام جهان و از جمله در ایران است. این حقی است که اسناد معتبر جهانی و از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر بر رعایت آن تأکید می‌کند و مطابق آن هر کسی حق ابراز نظر دارد، این قانون مشتمل بر حق ابراز نظر بدون هیچ گونه مداخله از جانب دولت‌ها یا ذی‌نفعان  است .
 
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران  استان تهران به عنوان نهادی که مدافع اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در ایران است،  تاکید می‌دارد که این اقدامات اینستاگرام  خلاف اصول پذیرفته شده جهانی از جمله آزادی بیان و آزادی رسانه‌هاست و خواستار اصلاح این رویه کاری از سوی  اینستاگرام است.
 
رو نوشت اين نامه كه به امضاي عباس عبدي  رييس انجمن صنفي روزنامه نگاران استان تهران  رسيده  به فدراسيون جهاني روزنامه نگاران نيز ارسال شده است.