بسمه تعالی
جناب حجت الاسلام محسنی اژه ای
ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام
احتراما همانگونه که استحضار دارید روز گذشته در بیانیه ای که با امضای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه صادر شد، در خصوص دونفر از همکاران ما خانمها الهه محمدی و نیلوفر حامدی که بیش از یک ماه است در بازداشت بسر می برند نسبتهایی داده شده است که غیر از اینکه مغایر با اصول حرفه روزنامه نگاری است، متضمن نقض حقوق متهمان در مرحله تحقیقات مقدماتی نیز هست.
بنا به اطلاعات موجود دو روزنامه نگار فوق هم اینک تحت تحقیقات مقدماتی قرار دارند. اقتضای دادرسی منصفانه این است که تحقیقات به شکل بی طرفانه انجام شده و از انتشار نکاتی که قطع نظر از درستی و نادرستی آنها ممکن است به زیان متهم تلقی گردد اکیدا خودداری شود. متاسفانه مشاهده می کنیم در این بیانیه نه تنها این اصل رعایت نشده است بلکه حتی به شکلی قضاوت و حکم نهایی نیز به جامعه القا می شود و این مغایر با دادرسی عادلانه است. نکته مهمتر آن فعلی که به عنوان مستند اتهامی ذکر کرده‌اند دقیقا انجام وظیفه حرفه‌ای و عادی آنان است و هر روز در حال اجرایش هستند و برای روزنامه‌نگار فرقی میان انداختن عکس یا تهیه گزارش از مرگ یک نفر یا یک تصادف وجود ندارد آنچه که در پی انتشار خبر می‌آید مربوط به عوامل اجتماعی دیگر است.
این روزنامه نگاران تاکنون در بازداشت چندان از حقوق متهم بهره مند نبوده اند و این فرآیند ما را از سرنوشت پرونده قضایی آنان نگران ساخته است. لذا از جنابعالی به عنوان ریاست محترم دستگاه قضا خواهشمندیم:
1- دستور فرمایند نسبت به تخلفی که در خصوص انتشار برخی مفاد پرونده صورت گرفته است رسیدگی عاجل صورت گیرد.
2- حقوق متهمان از حیث ارتباط مستمر و موثر با وکیل رعایت شود.
3- شرایطی تهیه شود تا متهمان در اسرع وقت از بازداشت آزاد شوند.
4- ترتیبی مقرر فرمایند تا نمایندگان این انجمن با متهمان ملاقات کرده و از وضعیت عمومی آنان اطلاع حاصل شود.
از توجه و مساعدتی که مبذول می فرمایند سپاسگزاریم.

هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران