به نام خدا

 

اعضای محترم انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران

با درود و سپاس

از شما برای اعتمادی که طی این مدت داشته اید سپاسگزاریم.بازرسان انجمن بر اساس ماده 30 اساسنامه گزارش خود را به حضورتان تقدیم می کنند.

در طی سال گذشته علاوه بر چالش های پیش روی روزنامه نگاران ما شاهد رد صلاحیت 5 نفر از اعضای هیات مدیره و بازرسان انجمن سراسری طبق یک فرآیند  فراقانونی بودیم که این رفتار نهادها سبب شد تا مشکلات عدیده ای بر سر راه انجام فعالیتهای صنفی رخ دهد.

  • اعضای محترم همان‌طور که مستحضرید، مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در تاریخ 24 خرداد 1400 تشکیل شد و  تاسیس سراسری شدن آن  رای آورد. پس از اعلام نتایج انتخابات هیات مدیره انجمن سراسری ، ادامه برگزاری جلسات هفتگی هیات مدیره با حضور اعضای منتخب پیگیری شد.    عدم تایید صلاحیت اعضای منتخب هیات مدیره انجمن سراسری، در نهایت منجر به ادامه تشکیل جلسات  هیات مدیره انجمن تهران  شد. یک جلسه در تاریخ 15 شهریور 1400 برگزارشد که درباره وضعیت مکان و نحوه ادامه فعالیت  انجمن صنفی استان تهران تصمیم‌گیری شد. جلسه بعدی با وقفه سه ماه در تاریخ 13 دی ماه 1400 برگزار شد که گزارش آن از سوی هیات مدیره به افکار عمومی ارائه شد. کمابیش امیدواری برای ثبت انجمن سراسری وجود داشت و در نهایت  جلسات هیات مدیره انجمن تهران از تاریخ 17 فروردین 1401 به طور مستمر به صورت هفتگی گاه حضوری و گاه آنلاین برگزار شد. در طول این مدت با وجود این که به حضور بازرسان در جلسات هیات مدیره انجمن نیازی نبوده اما هیات مدیره همواره از بازرسان برای شرکت در جلسات دعوت کرده است .
  • از زمان برگزاری مجمع تا تشکیل اولین جلسه هیات مدیره انجمن صنفی استان تهران در شهریور اتفاقات و بحث‌هایی اغلب پیرامون انجمن سراسری طرح شده بود، که بررسی‌شان   در صلاحیت بازرسان انجمن تهران نبود و همچنین شکایتی به طور مستقیم به بازرسان ارائه نشد.  اما چون در برخی موارد  مستقیم یا غیر مستقیم نکاتی درباره انجمن تهران طرح شده بود به برخی از آنها به صورت گذرا اشاره می‌کنیم.  هرچند بر این باوریم که مشکل اساسی   به  وجود رویه‌های  فراقانونی نظارت بر نهادهای صنفی بر‌می‌گردد که در عمل  دست برخی نهادها  را برای مداخله و ایجاد مانع  در مدیریت انجمن‌ها باز گذاشته و موجب بروز مشکلات زیادی شده است.
  • انجمن تهران در همان هفته اول پس از مجمع عمومی تصمیم به تحویل و تفویض اختیار به انجمن سراسری گرفت، اگر در روند ثبت و فعالیت انجمن سراسری  اخلال ایجاد  نمی‌شد، بسیاری  مسایل  رخ نمی‌داد و روند فعالیتهای صنفی که هیات مدیره انجمن سراسری آغاز کرده بود با شدت  و مسئولانه پیگیری می شد.
  • اولین بزنگاهی که به شکل گیری و برگزاری جلسات هیات مدیره استان تهران منجرشد، بر اساس استعلام اخذ شده از وزارت کار بود. هیات مدیره مسائل مالی   را دلیل این استعلام عنوان کردند.  در  نامه‌   وزارت کار به شماره 99183 تاریخ 13 شهریور 1400 که در جواب نامه دبیر محترم جناب شهریار شمس مستوفی به انجمن صنفی استان تهران ارسال شده ،آمده است :«هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران تا زمان طی شدن مراحل ثبت انجمن سراسری روزنامه نگاران مسئول کلیه امور اجرایی، اداری و مالی انجمن می باشد» که این امر مورد تایید هیات مدیره قرار گرفت و قرار شد جلسات هیات مدیره استان تهران دوباره پیگیری شود. هرچند به دلیل برخی موارد که موجب امیدواری برای  ثبت انجمن سراسری  بود، جلسات تا دی ماه و پس از آن تا فروردین ماه برگزار نشد.
  •  همان طور که گفته شد یکی دیگر از مسائلی که انجمن صنفی استان تهران در این مدت با آن به نوعی درگیر بود، مباحث مالی بود. آن طور که وزارت کار در نامه‌ای عنوان کرده بود   : « تازمانی که مدارک شناسایی صادره از این اداره کل مبنی بر تایید تغییرات انجام شده اخیر در اساسنامه و همچنین تجدید انتخابات مسولان انجمن صادر نگردیده است هیات مدیره انجمن صنفی تهران مسولیت اداره امور انجمن را برعهده خواهد داشت.»

پس از دریافت جواب بالا  بود که  در مورخ۱۵ شهریور جلسه هیات مدیره با حضور تمامی اعضای هیات مدیره تشکیل و مراتب به امضای تمامی اعضا رسید و مقرر شد هزینه های جاری انجمن طبق روال گذشته پرداخت شودو به دبیر انجمن اجازه داده شود چک تضمین برای محل به مبلغ مورد نظر شهرداری برای تمدید اجاره دفتر انجمن صادر و در اختیار نهاد مربوطه قرار گیرد. چک تضمینی به مبلغ 250 میلیاردریال معال 25 میلیارد تومان طبق قرارداد امضا شده در اختیار شهرداری قرار گیرد.  

  • در حال حاضر دبیر رسمی انجمن ، از سوی شهرداری و برای ماجرای تخلیه مکان انجمن به دادگاه فراخوانده شده‌اند.  هرچند در پیگیری که از آقای عباس عبدی رئیس هیات مدیره داشتیم ، گفته شد :« با مسئولین ذیربط صحبت کرده‌ام ،گفته‌اند حل خواهد شد ضمن این که ادعایشان برای تخلیه مطابق قرارداد نیست و مهمتر این که انجمن پیش‌بینی‌های لازم را کرده و مکان احتمالی جانشین نیز در اختیار است و تا کنون هیات مدیره نیز یک در آنجا برگزار کرده است.»
  • طبق اسناد مالی که باهمکاری خانم رحمتی و اقای عبدی در اختیارمان قرار گرفت؛ در تمام این مدت هرگونه برداشت از حسابهای انجمن  با نظارت  رئیس هیات مدیره عباس عبدی- و خزانه‌دار شبنم (فاطمه) رحمتی انجام می‌شده است. انجمن صنفی استان تهران همان‌طور که در گزارش‌های ارائه شده در مجامع پیشین نیز اعلام شده است دارای دو حساب سپرده و جاری است. یک حساب  به صورت سپرده بلند مدت 450 میلیون تومانی و حساب دیگر به طور تقریبی حدود 600 میلیونی ( در روزها و موقعیتهای مختلف متغیر است و به طور میانگین این رقم در آن وجود دارد ) در آن قرار دارد.
  • آخرین گزارش ارائه شده به مجمع عمومی مربوط به حسابهای انجمن صنفی تا پایان فروردین  1400 است و در مجموع مبلغ 10.464.349.252 در آنها وجود داشته است.
  • ما بازرسان یک بار بنابردرخواست هیات مدیره  اسناد مالی را تا تاریخ دی ماه را بررسی کردیم  و برداشت‌ها را به دو بخش خرداد  تا زمان استعلام از وزارت کار و بعد از استعلام تقسیم کرده‌ایم.
  • طبق اسناد تا تاریخ 16 شهریور 1400 برداشت‌ها به این صورت بوده است :

10 میلیون تومان ( معادل 100میلیون ریال) تنخواه و 35میلیون و هفتصد  هزارتومان (معادل 357000000 ریال) دستمزد دبیروکارمند دبیرخانه که درماههای تیر و مرداد و شهریور دریافت کرده اند.

در تاریخ 25خرداد 1400 مبلغ  5,193,652,023  ریال در حساب جاری وجود داشته است . در این مدت  علاوه بر حق عضویت‌ها،سود سپرده طولانی مدت به این حساب واریز شده و همچنین از محل تبصره کمک شورای شهر به نهادها و انجمن ها قسط دوم به مبلغ    2,500,000,000ریال (معادل دویست و پنجاه میلیون تومان)  در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ به حساب انجمن واریز شد.

از این رو حساب جاری انجمن در تاریخ 25شهریورمعادل 7,612,749,088 ریال  بوده است.

  • پس از استعلام نیز  هزینه‌های جاری  انجمن با جزییات دقیق آن ،از ابتدای فروردین 1400تا تاریخ اول شهریور1401 توسط خانم رحمتی (خزانه دار) به شرح زیر در اختیار ما قرار گرفت :

مبلغ ۱.۴۵۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال بابت حقوق، عیدی و سنوات پرسنل دبیرخانه

 مبلغ ۶۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بابت هزینه‌های جاری دفتر انجمن

 مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بابت کمک بلاعوض به همکاران مبتلا به کرونا

  • در مدت 5 ماه گذشته ، فعالیتهای صنفی انجمن تهران اوج گرفته است و تلاش‌های زیادی برای برگزاری مجمع عمومی انجام داده شده است.
  • طی سال ۱۴۰۰ و پنج ماه نخست ۱۴۰۱ تعداد ۵۶ عضو جدید پیوسته و وابسته همراه انجمن شدندکه بابت حق عضویت مبلغ  ۹۵.۲۰۰.۰۰۰ ریال به حساب انجمن واریز شده است. همچنین ۲۷۶ نفر از اعضای سابق انجمن مبادرت به تمدید عضویت کرده اند که از این طریق نیز     ۳۳۱.۲۰۰.۰۰۰ ریال واریز شده است. در حال حاضر ۴۰۸ عضو داریم که متاسفانه حدود ۷۶ نفر آنها هنوز حق عضویتی را پرداخت نکرده‌اند.  
  • همچنین در طول سال گذشته در مجموع مبلغ ۶.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال کمک از نهادهای ذی ربط دریافت شده است که مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال طی دوفقره از محل تبصره کمک شورای شهر به نهادها و انجمن ها بوده که ۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال آن در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ دریافت و مابقی در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ به حساب انجمن واریز شد. مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال نیز از محل کمک های وزارت کار به تشکل‌ها در ۷ فروردین ۱۴۰۰ به حساب واریز شد.

سودمنظم بانكي طي ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ و پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱ دريافت شده بابت حساب‌های انجمن مبلغ ۹۳۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده است.

  • از مخارجی که طی این مدت شده ارائه و رونمایی سند ملی رسانه است که برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده بود که مبلغ ۷۳۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل هفتاد و سه میلیون و دویست هزار تومان صرف شد.
  • همچنین افطاری انجمن صنفی استان تهران در تاریخ 8 اردیبهشت 1401 با حضور بیش از 150 نفر در هتل پارسیان کوثر برگزار شد و مبلغ ۶۶۷.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل شصت و شش میلیون و هفتصد هزار تومان هزینه این اتفاق بود .
  • – مبلغ مبلغ ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل هفتاد میلیون تومان به انجمن صنفی عکاسان استان تهران طبق مصوبه روز 5 تیرماه 1401 برای همکاری های صنفی پرداخت شد.
  • –برگزاری جشنواره گزارش نویسی و گرامیداشت روز خبرنگار در تاریخ 23 مرداد1401 از دیگر برنامه‌های هیات مدیره بود که با استقبال نیز روبرو شد. برای داوری، برگزاری و جوایز این جشنواره مبلغ ۳۹۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۳۹ میلیون تومان بابت خرید سکه برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفته شده  که هنوز چک خرید سکه  آن برداشت نشده است. 
  • – همان طور که عرض شد تا پایان فروردین 1400 مبلغ ۱۰.۴۶۴.۳۴۹.۲۵۲ ریال در حساب انجمن موجود بود که اینک پس از گذشته 16 ماه و انجام برنامه‌های مختلف پس از  وصول کمک‌های جذب شده و کسر هزینه‌ها در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ به مبلغ  ۹.۷۰۵.۰۰۲.۲۵۲ریال رسیده است.

 

*لازم به تاکید است  بازرسان انجمن بر اساس تبصره دو از ماده28 اساسنامه، با همکاری آقای عباس عبدی – رئیس هیات مدیره – و دبیرخانه دسترسي كامل به تمام اسناد و مدارك و جزئيات دريافت‌ها و پرداخت‌هاي انجمن داشته‌اند و ، گزارش خزانه دار، سركار خانم شبنم رحمتي، در خصوص مبالغ واريزي و هزينه‌ها و پرداخت‌ها   شفاف   بوده است .

در پایان، آرزو داریم اعضای هیات مدیره جدید به پشتوانه بیش از 400 عضو و مبلغ تقریبی یک میلیارد تومان در خزانه بتوانند در شرایط سخت پیش رو ، چراغ این خانه  پر نور  و روشن  نگاه دارند.

 

بازرسان انجمن صنفی روزنامه نگاران  استان تهران

مینا شهنی    گیسو فغفوری