اعضای محترم انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران

با درود واحترام

 

ضمن سپاس ازاعتماد شماعزيزان براي سپردن وظیفه بازرسی انجمن طي يك‌سال  و چند ماه  گذشته،براساس ماده 30 اساسنامه،گزارشی را به عنوان بازرسان انجمن صنفي روزنامه نگاران استان تهران به حضورتان تقديم مي‌كنيم:

سالی که گذشت مملو از حوادث تلخ و سختی بود که تجربه های منحصر به فردی را به دنبال داشت. گسترش  و شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از ایده ها و روال های معمول حرفه ای تغییر کند. بهره از  تکنولوژی های جدید سبب تغییرات عمده در تحریریه‌ها شد . البته بسیاری از همکاران روزنامه نگارمان به این دلیل بیکار یا دورکار شدند. برخی از همکاران مان را مانند علی اکرمی، روح الله رجایی، سهیل گوهری و مهدی کاشی به دلیل کرونا از دست دادیم. برخی دیگر داغدار خانواده ها و عزیزان خود شدند و متاسفانه  برخی نیز مانند «شیده لالمی » دست از جان شستند.

*در طول این مدت هیات مدیره محترم انجمن صنفی سعی کرد ؛همراه عزیزان همکار و عضو انجمن باشند. از این رو برای عده ای از اعضا بسته های کمکی  تدارک دیده شد و در مواردی هم که نیاز بود به همکاران، در مرخص شدن از بیمارستان یا تامین هزینه های فراق نزدیکان کمک کردند. در تمام این یک سال و چندماه به جز موارد معدود، جلسات به صورت آنلاین و در موارد ضروری به صورت حضوری برگزار شد. هرچند امکان جلسات و کارگاه های حضوری  فراهم نبود.

* انجمن  روزنامه نگاران استان تهران در آستانه سراسری شدن قرار دارد و این مهم با یاری هیات مدیره و شرکت در جلسات منظم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل صنوف هماهنگ سراسری ممکن شده است.    

*طي  این مدت  چندین نشست درباره وضعیت رفاهی و حرفه ای و مشکلات پدید آمده در محل کار با حضور برخی از اعضای هیات مدیره برگزار و بسیاری از مشکلات رفع و بررسی شد.

 *به دلیل موارد متعدد بیکاری و همچنین دستگیری همکاران روزنامه نگار، هیات مدیره انجمن بارها با بیانیه ها وپیگیری از مراجع قضایی ، درمانی،  تماس و ارتباط با مدیر مسئولان درصدد رفع مشکلات برآمد.

* در این مدت هيچ شكايتي ازهيات مديره انجمن صنفي به بازرسان ارائه نشد، اما چندین بیانیه علیه اعضای هیات مدیره و همکاران فعال  در پروژه های انجمن منتشر شد که بازرسان به صحت سنجی درباره موارد اعلامی پرداختند که موردی بر عدم انطباق با اساسنامه مشخص نشد و در موردی دیگر عدم تطابق با اهداف کمیته مذکور پیدا نشد.  

*در طول این مدت، اعضاء هيات مديره انجمن طي جلسات منظم و متعدد تلاش كردند با كمترين هزينه،انجمن و هزینه های آن را مدیریت کنند و از سوی دیگر با انجام پروژه های متعدد تحقیقی بر غنای مالی انجمن بیفزایند تا به منفعت اعضاء و سود انجمن بینجامد.

* با رایزنی های هیات مدیره انجمن امکان دریافت وام 10 و 15 میلیون تومانی برای اعضا  و همین طور تسهیلات خرید مسکن فراهم شد.

*طی این سه سال از حضور هیات مدیره برای اولین بار به پاس همکاری  اعضای کمیته ها به آنها مبالغی برای تشکر  اختصاص پیدا کرد و همین طور در ایام نوروز به اعضای هیات مدیره و  یاریگران انجمن صنفی استان تهران هدیه ای کوچک اهدا شد كه برخی از اعضای کمیته ها و هیات مدیره آن را به خزانه انجمن بازگرداندند.

 

*در تمام این مدت بازرسان انجمن براساس تبصره دوازه ماده28 اساسنامه، دسترسي كامل به تمام اسناد ومدارك وجزئيات دريافت‌ها وپرداخت‌هاي انجمن داشته‌اند و از اين بابت، گزارش خزانه‌دار، سركارخانم شبنم رحمتي، درخصوص مبالغ واريزي و هزينه‌ها وپرداخت‌ها شفاف بوده است.

از ابتدای سال 1399 تا پایان اسفند هزینه‌های زیر انجام شده است:

مبلغ 1.261.500.000 ریال بابت حقوق پرسنل مبلغ ۹۸۴۵۰۰۰۰ ریال بابت هزینه های جاری دفتر انجمن مبلغ 120.000.000 ریال بابت کمک بلاعوض به همکاران مبتلا به کرونا مبلغ 250.000.000 ریال بابت پاداش به اعضای کمیته ها مبلغ 250.000.000 ریال بابت خرید هدیه برای کسانی که در سال 99 با انجمن همکاری کرده اند مبلغ 105.000.000 ریال بابت تهیه دو گزارش ویدیویی مبلغ 100.000.00 بابت مانده هزینه برگرای دوره خبرنگاران شهری مبلغ 50.000.00 ریال بابت پیش پرداخت طرح ملی رسانه مبلغ 84.200.000 ریال بابت خرید میز و صندلی و کانتر آشپزخانه در مجموع مبلغ ۲۱۴۶۱۸۰۰۰۰

ریال پرداخت شده است.

در آمد های انجمن

طی سال 1399 تعداد 77 عضو جدید پیوسته و وابسته همراه انجمن شدندکه درآمدش از طریق حق عضویت   130.900.000 ریال بوده است. همچنین 171 نفر از اعضای سابق انجمن مبادرت به تمدید عضویت کرده اند که درآمد انجمن از این طریق 205.200.000ریال بوده است. در حال حاضر 348 عضو داریم که متاسفانه حدود40نفر آنها هنوز حق عضویتي را پرداخت نکرده اند. در مجموع 336.100.000 ریال از این طریق دریافت شده است.

در طول سال گذشته در مجموع مبلغ 6.000.000.000 ریال کمک از نهادهای ذی ربط دریافت شده است که مبلغ 5.500.000.000 ریال طی دوفقره از محل تبصر کمک شهرداری به نهادها و انجمن ها بوده که 2.000.000.000 ریال آن در تیرماه سال 99 دریافت و مابقی در 30 اسفند چک آن صادر شد که در 30 فروردین 1400 به حساب واریز شد. مبلغ 500.000.000 ریال نیز از محل کمک های وزارت کار به تشکل‌ها در 28 اسفند چک آن آماده و در 8 فروردین 1400 به حساب واریز شد

همچنین در تیرماه سال 99 مبلغ 300.000.000 ریال مانده برگزاری دوره روزنامه نگاری شهری دریافت و به حساب انجمن واریز شد.

سودمنظم بانكي طي 12 ماه سال 99دريافت شده بابت حساب‌های انجمن مبلغ ۶۰۲۸۴۱۵۴۶ ریال بوده است.تا پایان سال 1399 مبلغ ۶۳۳۵۰۵۹۹۱۵ ریال در حساب انجمن موجود بود که این مبلع با توجه به وصول کمک های جذب شده تا پایان فروردین به مبلغ 10.464.349.252 رسیده است.

* درپایان،  دوره اول هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با کمک و یاری اعضای هیات مدیره و بسیاری از همکاران پشت سر گذاشته شد. در روزهای پیش رو با وضعیتی که کرونا  بر کشور و حرفه  روزنامه نگاری تحمیل کرده، امید است تا به سوی تبدیل شدن به انجمن سراسری روزنامه نگاران ایران گام برداریم تا حضور گسترده تری برای رفع مشکلات حرفه ای داشته باشیم و یقینا این مهم بدون یاری و همدلی اعضای محترم و دست اندرکاران این عرصه ممکن نمی شود.

امید که چراغ انجمن روزنامه نگاران روشن بماند.