روزنامه‌نگاران مستقل از طرح ترافیک جا ماندند

جلسه هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران برگزار شد و دبیرخانه انجمن گزارشی درباره عملکرد مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در اختصاص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاری به انجمن ارائه داد. گزارش دبیرخانه در پی می‌آید:

هیات مدیره مقرر کرد این گزارش منتشر شود تا اعضای انجمن درجریان قرار بگیرند.

مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران امسال در اختصاص سهمیه‌های طرح ترافیک به انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران سیاستی دوگانه، خارج از چارچوب اخلاقی و حرفه‌ای و دور از عدالت در پیش گرفته است
امسال تنها سالی بود که انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران باوجود تلاش‌ بسیار و پیگیری‌ و نامه‌نگاری‌ با در بسته رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران مواجه شد. هیچگاه و در هیچ دوره‌ای انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران شاهد چنین برخوردهای دور از شان نبوده است.
طبق روال هر سال که انجمن تهران برای طرح ترافیک اعضای خود اقدام می‌کرد امسال نیز همان روال همیشگی را انجام داد. با این تفاوت که روال شهرداری تهران تغییر کرده است و سیاست‌هایی متفاوت نسبت به انجمن‌ها در اختصاص طرح ترافیک در پیش گرفته است.
در دوره‌های قبل و پیش از مدیریت آقای عبدالمطهر محمدخانی بر مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، همواره از نماینده انجمن صنفی برای حضور در جلسات مربوط به اختصاص سمهیه به انجمن دعوت می‌شد. این بار نه تنها این روال به هم خورد بلکه تماس‌های انجمن تهران به مدت 4 ماه برای برگزاری جلسه با ایشان بدون پاسخ ماند.
جالب این که نامبرده به یکی از اعضای انجمن در پاسخ به این که چرا جلسه مشترک برگزار نکردید بیان کرده که دبیرانجمن از موضع بالا صحبت می‌کند. درحالی که نه تنها هیچگاه نه تلفنی و نه حضوری با ایشان و معاونانشان گفت و گویی صورت نگرفته است. تنها یک بار آن هم پس از 5 ماه پیگیری از خرداد امسال تا مهر، دبیر انجمن بدون هماهنگی به محل مرکز ارتباطات می‌رود و آنجا پس از معطلی فراوان پشت در اتاق آقای عسگری، یکی از معاونان مرکز ارتباطات، موفق می‌شود با ایشان که جزو هیات پنج نفره تخصیص طرح ترافیک است گفتگوی کوتاه و بی‌نتیجه‌ای انجام دهد. آقای عسگری از این که رئیس روابط عمومی شهرداری تهران در این مدت وقت ملاقات برای انجمن تعیین نکرده است تعجب می‌کند و می‌گوید ایشان با همه انجمن‌ها در دفترشان گفت و گو کرده و سهمیه اختصاص داده است.
نتیجه این عملکرد شهرداری تهران متاسفانه اختصاص سهمیه ناچیز برای اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران شد که البته پذیرش این سهمیه با مخالفت هیات مدیره انجمن مواجه شد. در واقع شهرداری برای انجمنی با 400 عضو تنها ده سهمیه در نظر گرفته بود. این در حالی است که انجمن‌های دیگر که نصف انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران عضو دارند سهمیه‌هایی بسیار بیشتر دریافت کرده‌اند.
نتیجه این که براساس سیاست‌های شهرداری تهران نسبت به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، امسال متاسفانه خبرنگاران آزاد هم از دریافت طرح ترافیک محروم شدند.
پاسخ تماس‌های فراوان انجمن از سوی دفتر اقای عبدالمطهر محمدخانی و معاونان و همکارانشان طی چند ماه گذشته این بود که شما ده سهمیه را درخواست کنید و بعد شکایت کنید تا به سهمیه تان اضافه شود. این که چه تعداد سهمیه اضافه خواهد شد نیز حدود پنج سهمیه در بهترین حالت عنوان شده است.
آقای محمدخانی پیش از این گفته‌اند تغییر آن‌چنانی در فرآیند اختصاص طرح ترافیک خبرنگاری اتفاق نیفتاده است و صرفاً مرکز پیگیری‌کننده عوض شده است، اگر چنین است چرا سهمیه انجمن تا این حد دچار کاهش شده است؟
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران معتقد است شهرداری تهران بر خلاف انتظاری که از یک نهاد عمومی وجود دارد، برخورد ناعادلانه نسبت به این انجمن انجام داده است.
در عین حال برخورد روابط عمومی شهرداری تهران غیرحرفه‌ای و دور از شان نهادی شهری بوده است.
مدیریت روابط عمومی شهرداری تهران نشان داد که نه از منظر تعیبن سهمیه‌های ناچیز انجمن بلکه به دلیل نحوه برخورد با نمایندگان انجمن، از صلاحیت حرفه‌ای لازم برای ایفای مسئولیت در چنین مسندی برخوردار نیست.
انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران انتظار دارد که اگر این نحوه برخورد ناشی از اراده مافوق وی نباشد شهردار محترم تهران به نحوه مدیریت صورت گرفته در مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ورود کرده و در عین حال گزارشی از ملاک‌های تخصیص طرح ترافیک و نحوه توزیع طرح‌ها برای شفاف سازی بیشتر ارائه کند. شایسته است مشخص شود که نحوه توزیع طرح ترافیک چقدر براساس سلیقه‌ها و روابط غیراصولی و غیرحرفه‌ای انجام شده است.البته در دوره قبلی شهرداری، لیست دریافت‌کنندگان مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در سایت این نهاد منتشر می‌شد و همین شفافیت تا حدی به منزله درستی تصمیمات تلقی می‌گردید، ولی اکنون باید دید که تا چه حد آمادگی انتشار همه مجوزها وجود دارد؟
گفته می‌شود مجوزهای طرح ترافیک به شکل کاملا نامتوازن بین انجمن‌ها و نهادهای دیگر توزیع شده است. دلیل چنین امری چیست؟ و ملاک تفاوت میزان توزیع بین انجمن‌هایی که از سوی روابط عمومی شهرداری تهران همسو و غیرهمسو تعریف شده‌اند چیست؟
اعلام اسامی دریافت‌کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری و سهمیه هر یک از رسانه‌ها نشان خواهد داد که توزیع مجوز طرح ترافیک درست انجام شده یا نه و این که گفته می‌شود به برخی از سایت‌ها که حتی تحریریه مستقر هم ندارند طرح ترافیک اختصاص یافته تا چه حد صحت دارد.
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران هم‌چنین نگران استفاده شهرداری تهران از ابزار مجوزهای قانونی برای تحت تاثیر قرار دادن رسانه‌ها در جلوگیری از انجام وظایف حرفه‌ای آنان است.