انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد. شاید بتوان گفت انجمن روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشته است. اما هر چه بود و هر چه هست انجمن صنفی، خانه همه ما اهالی رسانه به شمار می رود و باید برای حفظ و حراست از آن تلاش کنیم.

سال ۱۳۹۶ جمعی از روزنامه‌نگاران تصمیم گرفتند در چارچوب وضعیت و مقررات جدیدی که ایجاد شده بود، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران را تأسیس کنند؛ چارچوبی که البته نسبت به آن اعتراض وجود داشت، زیرا نهادهای صنفی را محدود به استان کرده بود، ولی در هر حال باید کوشش می‌شد که چراغ خانه روزنامه‌نگاران روشن شود و روشن بماند. از این رو به همت برخی از همکاران، روند تاسیس آن انجام و انتخابات آن برگزار شد ولی به علت دخالت‌های غیرقانونی و رد صلاحیت‌ها، در مرحله نخست انجمن پا نگرفت تا اینکه با اقدام دوباره همکاران، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تأسیس شد.

تعداد اعضای انجمن

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در حال حاضر 415 عضو دارد که از این تعداد 200  روزنامه نگار زن و 215 روزنامه نگار مرد عضو انجمن هستند.

ورود انجمن به موضوع درگذشت خانم مهسا امینی

درگذشت سوال برانگیز مهسا امینی در ماجرای بازداشت ایشان از طرف گشت ارشاد، بخش بزرگی از جامعه را متاثر و ناراحت کرد و درعین حال واکنش بسیار گسترده افکار عمومی فارغ از همه تعلقات سیاسی و قومیتی را در پی داشت. این واقعه یک بار دیگر نشان داد که فقدان نهاد رسانه‌ای مستقل و کارآمد و فقدان آزادی دسترسی به اطلاعات برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران یکی از مهمترین نقاط ضعف ساختاری در جامعه ایران است. این واقعه نشان داد که رسانه‌های رسمی هنوز در قد و قواره گزارش‌دهنده بی‌طرف به رسمیت شناخته نشده‌اند، به همین علت حتی اگر در این مورد خاص نیز درست بگویند که بعید است، نمی‌توانند افکار عمومی را قانع کنند و در نتیجه بدبینی و بی‌اعتمادی عمومی را تشدید می‌کنند.

نه فقط دراین رویداد، بلکه درباره اصل قانون مربوط به پوشش زنان و عملکرد گشت ارشاد نیز رسانه‌های رسمی در حاشیه قرار دارند یا به صورت جانبدارانه وارد میدان می‌شوند، در نتیجه سیاستگذاران از شناخت حقیقت و آنچه که در جامعه می‌گذرد محروم می‌گردند. اطمینان داریم که روزنامه‌نگاران ایرانی توانایی و صلاحیت لازم را دارند که در رسانه‌های رسمی مسائل جامعه ایران را به بحث گذاشته و گزارش‌های معتبر و سازنده از آن تهیه کنند و مردم را از رسانه‌های غیررسمی بی‌نیاز کنند و آگاهی‌های لازم را در اختیار مسئولان قرار دهند تا کار به این وضعیت کشیده نشود.

شکایت از انجمن و ابطال مجمع دوم شهریور

مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران براساس شکایت دو عضو انجمن که کاندیدای هیات مدیره و بازرسی این دوره بودند، و رای نیاوردند تایید نشد. وزارت کار با استناد به تبصره 5 ماده 10 اساسنامه انجمن که اعلام می‌دارد وکیل و موکل باید حداقل یک هفته قبل از برگزاری مجمع عمومی توامان به حضور در دفتر انجمن صنفی، وکالت نامه را تحویل دبیرخانه انجمن بدهند، مجمع عمومی انجمن را تایید نکرد.

مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران دوم شهریور امسال در نوبت اول به حد نصاب رسید و هیات مدیره و بازرسان جدید با رای اعضا انتخاب شدند. متاسفانه با شکایت حمید اسلامی راد، نامزد هیات مدیره و حجت اله بیرامی، نامزد بازرسی این دوره، مجمع عمومی به دلیل رعایت نشدن این تبصره مورد تایید قرار نگرفت.

نکته مهم دیگر این که همزمان با برگزاری مجمع عمومی انجمن تهران، تلاش‌های فراوانی برای اخلال در روند برگزاری مجمع و منصرف کردن اعضا برای حضور در انتخابات صورت گرفت. تماس با اعضای انجمن برای این که از حضور درمجمع منصرف شوند، تماس با برخی از اعضای هیات مدیره جدید و درخواست‌شان برای استعفا، پیام فرستادن برای نامزدها که از حضور در مجمع صرف نظر کنند و مواردی از این دست از طرف اعضا به انجمن گزارش شده است.

جلسه های مشترک هیات مدیره تهران با حضور منتخبین جدید

جلسه هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران پس از مجمع عمومی دوم شهریور با حضور اعضا و منتخبین جدید برگزار شده است. برگزاری جلسات مشترک به دلیل شکایت از انجمن و انتظار برای تعیین تکلیف مجمع صورت گرفت. در این جلسات موارد فراوانی چون بررسی وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی، گفت و گو درباره شکایت های رسیده به انجمن، موضوع شکایت دو عضو انجمن از مجمع عمومی، نگارش نامه ای خطاب به ریاست قوه قضائیه و .... طرح شد.

انجمن پیگیر وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در پی احضار و بازداشت روزنامه نگاران کشور تا کنون سه بیانیه و پنج گزارش خبری منتشر کرده است. متاسفانه در پی رویدادهای اخیر، برخی از همکاران ما بازداشت و یا احضار شده‌اند که دقیقا به وظیفه حرفه‌ای خود پرداخته بودند و مستقیما از مدیران رسانه‌ای خود مامور به تهیه خبر و گزارش درباره فوت خانم مهسا امینی و واکنش‌های مربوط به آن شده بودند یعنی کار و وظیفه حرفه‌ای خود را انجام می‌دادند.

متاسفانه باید اعلام کنیم که سه ماه گذشته روند احضار و بازداشت و تفتیش خانه‌های همکاران روزنامه‌نگار ابعاد گسترده‌تری یافته است.لازم است برای چندمین بار تاکید کنیم که از نظر حرفه‌ای پوشش خبری اعتراضات عمومی یا محدود با پوشش خبری زلزله، سیل، افتتاح سد یا کارخانه، انتشار آمار طلاق و‌ گزارش یک حادثه قتل هیچ تفاوتی ندارد. از نظر ما، در مقام روزنامه‌نگار، همه اینها به اندازه خود ارزش خبری دارند و وظیفه حرفه‌ای ما حکم می‌کند که آنها را بصورت شایسته و بی‌طرفانه پوشش دهیم و از نظر حرفه‌ای فرقی نمی‌کند که با معترض گفتگو کنیم یا مسئولان انتظامی.

همچنین انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، در واکنش به بیانیه‌ دو نهاد اطلاعاتی که در آن اتهاماتی به الهه محمدی و نیلوفر حامدی نسبت داده شده بود، بیانیه‌ای صادر کرد. در بخش هایی از متن انجمن تهران آمده است: بيانيه مشترك دو نهاد اصلي اطلاعاتي كشور درباره تحليل رويدادهاي اخير، مضموني نداشت جز اينكه بايد روزنامه‌نگاري را جرم و ممنوع اعلام كرد، زيرا فعاليت عادي دو نفر از همكاران ما در انجام وظيفه حرفه‌اي را مصداق اتهامي قرار داده‌اند كه به معناي پايان كار روزنامه‌نگاري است.

دو فعاليت خبري مورد اشاره نهاد‌هاي اطلاعاتي، جزو ابتدايي‌ترين و بديهي‌ترين وظايف روزنامه‌نگاري محسوب مي‌شود؛ اين در حالي است كه يكي از ريشه‌هاي مشكلات كشور، فقدان يا خطير بودن انجام همين فعاليت‌هاي خبري است. آنچه را اين بيانيه درد دانسته، در واقع درمانِ رسانه‌هاي داخلي است.

انجمن همچنین بیانیه ای جداگانه برای خانم یلدا معیری که برای تهیه عکس در یکی از خیابان های تهران حاضر شده بود و بازداشت شده صادر کرده است.

نامه سرگشاده انجمن به رییس قوه قضاییه

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران نامه ای سرگشاده خطاب به جناب آقای محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه منتشر کرده است. در این نامه درخواست شده نسبت به تخلفی که در خصوص انتشار برخی مفاد پرونده روزنامه نگاران صورت گرفته است رسیدگی عاجل صورت گیرد. حقوق متهمان از حیث ارتباط مستمر و موثر با وکیل رعایت شود. شرایطی تهیه شود تا متهمان در اسرع وقت از بازداشت آزاد شوند. ترتیبی مقرر فرمایند تا نمایندگان این انجمن با متهمان ملاقات کرده و از وضعیت عمومی آنان اطلاع حاصل شود.

تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی

هیات‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ایجاد کمیته پیگیری روزنامه‌نگاران بازداشتی را مصوب کرد. مقرر شده بود که از روزنامه‌نگاران و مدیران مسئول و افرادی که تعلقات آنان به تقویت این حرفه مهم، اثبات شده است دعوت شود تا کمیته‌ای را برای پیگیری مشکلات گوناگون روزنامه‌نگارانی که در حوادث اخیر احضار، بازداشت و محکوم یا آزاد شده‌اند، تشکیل دهند و با حداکثر توان کمک‌های ممکن بویژه حقوقی و مشاوره‌ای و عاطفی را برای خود و‌ خانواده‌هایشان عرضه دارند. در این راه جمعی ۵ نفری شکل گرفته که از طریق دبیرخانه‌ای در انجمن ضمن کسب اطلاعات لازم از وضعیت این همکاران و تماس با خود یا خانواده هایشان برنامه‌هایی را برای ایجاد تعامل و گفتگو جهت حل و بهبود وضعیت آنان در دستور کار خود قرار می‌دهد.

آقایان الیاس حضرتی، مهدی رحمانیان، محمد مهاجری، کامبیز نوروزی و‌خانم بدرالسادات مفیدی دعوت مزبور را پذیرفته‌اند. همچنین خانم ها و آقایان شبنم رحمتی، گیسو فغفوری، پژمان موسوی و حامد شفیعی از انجمن صنفی با عنوان اعضای هیات اجرایی با این کمیته همکاری می کنند.

نخستین جلسه‌  کمیته‌پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، نیز شنبه 19 آذر در دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تشکیل شد. در این نشست پس از بحث و بررسی درباره‌  وظایف، مسئولیت‌ها و نقشه‌ی راهِ کمیته، بدرالسادات مفیدی به عنوان دبیر و کامبیز نوروزی به عنوان سخنگوی کمیته انتخاب شدند.

در این نشست 5 عضو اصلی شامل الیاس حضرتی، مهدی رحمانیان، محمد مهاجری، کامبیز نوروزی و بدرالسادات مفیدی به همراهِ اعضای هیات اجرایی حضور داشتند.

تهیه فهرست روزنامه نگاران بازداشتی و آزاد شده

کمیته و هیئت اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی فهرست نهایی از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی را تهیه کرده که بر اساس گزارش‌هاى رسمى و غير رسمى تا لحظه تهیه این گزارش گفته مى‌شود ۳۵ نفر از روزنامه‌نگاران در بازداشت هستند.

 بر اساس این گزارش، اسامی و داده‌های به‌دست آمده از وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی بر مبنای اطلاعاتی است که از نزدیکان و آشنایان ارائه یا اخباری است که منتشر شده است. از طرفی آمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده از آغاز اعتراضات اخير بر مبناى گزارش‌هاى رسمى و غير رسمى حدود ۷۰ نفر بوده که تعدادى از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

در عین حال کمیته و هیئت اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی، همچنان در حال برقراری ارتباط‌های گوناگون برای به‌دست آوردن اطلاعات به‌روزتر از وضعیت این عزیزان است و اميدوار است كه با استفاده از روشهاى قانونى، مدنى و تعامل با مقامات و دستگاههاى مربوطه براى آزادى روزنامه‌نگاران بازداشت شده تلاش كند.

در سه ماه گذشته اعضای هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران و همچنین اعضای کمیته پیگیری وضعیت روزنامه نگاران تماس هایی با خانواده های روزنامه نگاران بازداشتی داشته و دارند تا از وضعیت آنها اطلاع حاصل کنند.

در خواست دیدار با رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران

کمیته پیگیری وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی 2 درخواست برای دیدار با جناب آقای محسنی اژه ای رئیس محترم قوه قضائیه و جناب آقای صلاحی  دادستان محترم تهران تهیه کرده است تا در این دیدارها در باره وضعیت روزنامه نگاران بازداشتی مذاکره کند.

قرار گرفتن اسامی اعضا روی سایت انجمن

یکی از مصوبات انجمن در سال جدید این بود که اسامی تمام اعضا روی سایت انجمن به نشانی  tpja.ir قرار بگیرد. روی نوار بالای انجمن بروید و وارد قسمت در باره ما بشوید یک بخش جدید اضافه شده به نام اعضای انجمن و می توانید اسامی اعضا را مشاهده کنید. اعلام اسامی در راستای شفافیت بیشتر صورت گرفت.

بیماری کرونا

برخی از فعالیت های انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران همچنان تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار دارد. البته در مقاطعی که شرایط مناسب بود و بیماری کرونا مهار شده بود، فعالیت هایی  به شکل حضوری طراحی شد. به هر حال انجمن نوع فعالیت هایش را متناسب با اطلاعیه های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اجرایی کرد. ضمن این که بیماری کرونا در مقاطعی بر روند فعالیت­های انجمن اثرگذار بوده و به تغییراتی در برنامه ها یا روش اجرای آنها منجر شده است.

تهیه سند ملی رسانه

وضعیت ایران در درجه اول از حیث جایگاه رسانه و در مرحله بعد از جهت کارآیی و جایگاه روزنامه‌نگاری با چالش‌های اساسی مواجه شده است و باید برای برون‌رفت از این وضع کوشش کرد. بدون اصلاح رسانه‌ها و به تبع آن جایگاه روزنامه‌نگاری هیچ افق روشنی پیش روی جامعه ایران نخواهد بود. مجموعه این مشکلات را در بهار امسال طی سند ملی رسانه تهیه و تقدیم کردیم.

 هیات مدیره انجمن تصمیم گرفت با ارزیابی وضعیت موجود و پس از رایزنی با تعداد کثیری از روزنامه‌نگاران باسابقه و اساتید دانشگاهی قدم نخست را برای تدوین سند ملی رسانه بردارد و ماحصل کار خود را برای اظهار نظر و بهبود آن در اختیار بدنه رسانه‌ای کشور، نهادها و انجمن های علمی وصنفی مرتبط از یک سو و مدیران دولتی و نهادهای حکومتی موثر در امر رسانه، از سوی دیگر قرار دهد تا هم فرآیند حرکت به سوی تدوین و تصویب سند ملی رسانه را تسریع کند و هم مجددا بر اهمیت موضوع رسانه و بحران آن در کشور پای بیفشرد.

مراسم رونمایی از سند ملی رسانه

مراسم رونمایی از سند ملی رسانه یکی از برنامه هایی بود که چهارشنبه اول تیر امسال  درمحل انجمن برگزار شد و استادان دانشگاه، اقتصاد دانان، جامعه شناسان ، روزنامه نگاران و کارشناسان صاحب نظر از جنبه های مختلف این سند را مورد ارزیابی قرار دادند. مهدی محسینان راد، عبدالعلی رضایی، کمال اطهاری، عباس عبدی، محمد درویش، مجید حسینی نژاد، علی میرزاخانی، مهرداد خدیر، سعیدارکان زاده  و مژگان جمشیدی، از سخنرانان این مراسم بودند.

درخواست نقد و بررسی سند ملی رسانه

همچنین نامه ای به همراه متن چاپی سند ملی رسانه برای بیش از یکصد شخصیت فرهنگی، علمی، سیاسی و اجرایی کشور فرستاده شد تا پاسخ دهند که در متن پیشنهادی چه موضوعاتی مغفول مانده است و ضرورت دارد که مورد توجه قرارگیرند؟ از مجموع موضوعات مطرح شده کدام یک را  مهم‌تر می‌دانند؟ و احتمال تحقق سند را چگونه ارزیابی می کنید؟ اگر امکان تحقق سند را ضعیف می دانید چه چیزی مانع تحقق سند است؟ آیا سند به رفع موانع توجه کرده؟ سوالات بیشتر و نکات بیشتری در نامه ارسالی وجود دارد.

ممانعت از شکل‌گیری انجمن سراسری

یکی از مهمترین فعالیت‌های انجمن مشارکت در باز کردن راه قانونی برای تاسیس انجمن‌های سراسری بود که به عضویت دولت پیش رسید. از این رو در مجمع عمومی سال گذشته مراحل قانونی تبدیل انجمن به سراسری طی و تایید شد ولی در میانه راه دولت جدید اجرای مصوبه مزبور را متوقف کرد و انجمن به همان وضعیت قبل یعنی در محدوده استان تهران برگشت داده شد.

متأسفانه اقدامات فراقانونی در ردِ صلاحیت برخی از همکارانی که در مجمع عمومی آن انتخاب شدند موجب شد که نظم انجمن سراسری دچار اختلال شود؛ موضوعی که به درستی مورد اعتراض بسیاری از همکاران قرار گرفت و با اطلاعیه‌ها و امضاهای خود آن را محکوم کردند. با این حال انجمن تهران کوشش کرد که در این فاصله به نحوی رفتار کند که مستمسکی برای مقابله با ثبت انجمن سراسری در اختیار  کسی یا نهادی قرار ندهد، زیرا پس از ردصلاحیت‌ها و استعفای برخی دیگر از دوستان سراسری، اعضای باقیمانده از منتخبان سراسری دوباره انتخابات برگزار کردند و با تعیین مسئولان جدید مراتب را برای ثبت نهایی به وزارت کار فرستادند. با توجه به جمیع اوضاع و مطالب اعلام شده از سوی مسئولان مربوطه، انتظار می‌رفت در اسرع وقت تأییدیه برای ثبت انجمن دریافت شود و انجمن تهران به طور کامل و رسمی به انجمن سراسری تحویل شود و همکاران سراسری نیز در نخستین زمان ممکن برای تکمیل هیأت مدیره و بازرسان، مجمع عمومی خود را برگزار کنند. متاسفانه این ماجرا آسیب هایی به فعالیت های  انجمن وارد کرد.

توقف فعالیت های انجمن تهران برای چند ماه

بعد از انتخابات خرداد ۱۴۰۰ و تشکیل انجمن سراسری، هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران استان تهران فعالیت خود را متوقف کرد و در واقع انجمن تهران جز برخی موارد ضروری فعالیت  دیگری نداشت. این روند حدود چند ماه طول کشید. و البته پس از چند ماه که با رای دیوان عدالت و اقدامات وزارت کار تشکیل انجمن سراسری منتفی شد، انجمن تهران مجددا فعالیت های خود را شروع کرد. جلسه های هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران استان تهران تشکیل شد و کارها پیگیری شد . در واقع انجمن تهران چند ماه از یک سال مالی گذشته را کار کرده است.

جلسات مشورتی

همچنین انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران دو نشست مفصل و طولانی را  با حضور جمعی از روزنامه نگاران باسابقه و افراد صاحب نظر برگزار کرد. هر یک از این نشست ها بیش از 5 ساعت طول کشید و حاضران موضوع ها و مسائل انجمن را از زوایای مختلف بررسی کردند. نقد عملکرد انجمن، بررسی راه های مشارکت اعضا، بررسی چالش های انجمن ، موضوع انجمن تهران و انجمن سراسری و موارد فراوان دیگر در این دو نشست مطرح شد.

مسائلی مطرح شد مانند این که آیا انجمن صنفی که همه اعضای آن روزنامه نگاران هستند را باید مانند یک نهاد دولتی ببینیم؟ آیا فعالیت در انجمن‌ها باید حالت بده بستان داشته باشد؟چه چیزی منشا قدرت یک انجمن صنفی به شمار می رود؟ چقدر از قدرت انجمن به مشارکت اعضا بر می گردد؟ و چه مقدار ناشی از توانایی های قانونی نهادهای صنفی وابسته است؟ اختیارات قانونی و تکالیف قانونی انجمن چیست؟ چه کارهایی می توانیم انجام بدهیم که انجمن فراتر از هیات مدیره باشد؟ مشارکت بیشتر هر عضو چقدر می تواند منجر به این شود که انجمن گسترده تر شود و فعالیت هایش فراتر از نگاه و تصمیم هیات مدیره باشد؟ از انجمن چه توقعاتی باید داشته باشیم؟ منافع خودمان اولویت دارد یا منافع انجمن؟

جلسه نخست مشورتی با حضور بهروز گرانپایه، بدرالسادات مفیدی، عباس عبدی، احمد زیدآبادی، محمدرضا مقیسه، فریدون عمو زاده خلیلی،اصغر سیدآبادی، داود محمدی، عذرا فراهانی، سعید ارکان زاده، پژمان موسوی و افشین امیرشاهی برگزار شد.

دومین جلسه نیز با حضور محسن گودرزی، عباس عبدی، مجید صیادی، کامبیز نوروزی، فریبرز بیات، نرگس جودکی، ایرج اسلامی، جواد روح، سرگه بارسقیان، ایمان پاک نهاد و افشین امیرشاهی برگزار شد.

نشست کلاب هاوس انجمن

همچنین انجمن برای منعکس کردن نظرات، ایده ها و انتقادات روزنامه نگاران نشستی در کلاب هاوس برگزار کرد با عنوان انجمن صنفی روزنامه نگاران به چه دردی می خورد؟ این نشست با استقبال بسیار خوب و صدها نفری روزنامه نگاران داخل و خارج مواجه شد.

در نشست کلاب هاوس، عباس عبدی، بهروز گرانپایه، بدرالسادات مفیدی، اعظم ویسمه، احمدزید آبادی، مسعود بهنود، لیلی فرهاد پور، کامبیز نوروزی ، فرج سرکوهی، امیر مصدق کاتوزیان، صبا آذر پیک، محمود شمس الواعظین، فریباپژوه، سرگه بارسقیان، فرید مدرسی، تبسم نمازی، مجید صیادی، محمد آقازاده، امیرمهرزاد، سید ابوالحسن مختاباد، امیر مهرزاد، علی کدخدازاده، رجبعلی مزروعی، افشین امیرشاهی صبحت کردند. در این میان برخی اظهار نظرهای کوتاهی هم صورت گرفت.

نشست کلاب هاوس فرصتی فراهم آورد که دوستانی که حرف و سخنی با انجمن داشتند به راحتی حرف هایشان را بزنند. در انجمن تنش ها و تعارض هایی بین نسل های مختلف وجود داشته است. این که چگونه می توانیم تعارض ها و تنش ها را آرام کنیم و همدلی بیشتر و حفظ انجمن کمک کنیم؟

 اصلا یک انجمن چگونه می تواند همه روزنامه نگاران از طیف های مختلف سیاسی را دور هم جمع کرد. و ما به عنوان یک روزنامه نگار چطور می توانیم با هم گفت و گو کنیم و حرف هایمان را بزنیم و  اختلاف ها را کنار بگذاریم و به تقویت سرمایه اجتماعی صنف مان کمک کنیم و به انجمن مان و به خودمان؟ روزنامه نگاران چه تصویر درستی از تشکل های یک نهادی صنفی و حرفه ای دارند؟ما شرح وظائف خودمان را چقدر خوب تعریف کرده ایم؟ 

مراسم افطار انجمن

مراسم افطاری سالانه انجمن صنفی روزنامه‌نگارانِ استان تهران شامگاهِ پنج‌شنبه 8 اردیبهشت 1401 در هتل پارسیان کوثر برگزار شد. افطار انجمن ، مراسمی است که روزنامه نگاران بتوانند دوستان و همکاران شان را پس از مدت ها در فضایی متفاوت از محل کارشان و دور از استرس های معمول روزنامه نگاری ببیند و لحظات خوشی را  با یکدیگر بگذرانند. مراسمی که همدلی و دوستی ها را تقویت کند وخاطره ای خوش برای اهالی رسانه به جای گذارد. این مراسم با حضور گسترده‌ اعضا و میهمانانِ ویژه‌  مراسم برگزار شد. در پایان این مراسم هم مهمانان و اعضا، عکسی را به یادگار در کنارِ هم انداختند.

مراسم روز خبرنگار

آیین گرامی داشت روز خبرنگار مرداد امسال درمحل انجمن صنفی برگزار شد. این مراسم با قرائت بیانیه انجمن آغاز شد و تعدادی از استادان روزنامه نگار و شخصیت های فرهنگی در این مراسم سخنرانی کردند. روز خبرنگار که  باید فرصتی برای نگاه ما به آینده و گشودن دریچه‌های جدید بر حرفه روزنامه‌نگاری باشد و امید و نشاط را در میان جمع بزرگ و رو به گسترش روزنامه‌نگاران بگشاید، متاسفانه اکنون تبدیل به روزی برای تکرار مشکلات گذشته شده است، مشکلاتی که بیش‌تر می‌شود و چشم‌اندازی بر کاهش آن نیز در کوتاه‌مدت وجود ندارد. با این حال همچنان روزنه‌های امید را در این وضعیت می‌توان دید. در این مراسم دکتر یونس شکرخواه، دکتر مجید رضائیان، محمد رهبری و ایرج اسلامی سخنرانی کردند.

معرفی گزارش های تاثیرگذار

نخستن رویداد تخصصی رسانه ها باعنوان معرفی گزارش های تاثیرگذار یکی از فعالیت های انجمن در سال جاری بود که با استقبال اهالی رسانه مواجه شد. در واقع می توان گفت حجم آثار ارسالی، دبیرخانه انجمن را غافلگیر کرد. در این دوره 177 خبرنگار از 87 رسانه 650 اثر به انجمن فرستادند. در واقع می توان گفت این تعداد آثار ارسالی مایه مباهات و دلگرمی ما برای برگزاری دوره های آتی این جشنواره شد.

دو شرط برای برگزیدن گزارش‌های منتخب درنظر گرفته شد. نخست اینکه گزارش‌ها استانداردهای لازم حرفه‌ای و کیفیت موردنیاز در گزارش‌نویسی را داشته باشند و دوم اینکه گزارش‌هایی اثرگذار باشند و بتوانند خطاها را روشن کنند و قابلیت اصلاح روندها و تغییر شیوه‌ها در جامعه را داشته باشند. بنا به گزارش هیات داوران خوشبختانه گزارش‌های متعددی واجد این دو شرط بودند و تعدد گزینه‌ها مایه امید و خوشبینی به آینده روزنامه‌نگاری کشور بود.

درنهایت از سوی گروه داوری شش گزارش برگزیده و 9 گزارش شایسته تقدیر معرفی شدند. هیات داوران این دوره شامل علی‌اکبر قاضی‌زاده، لیلا رستگار، نغمه دانش آشتیانی، رضا غبیشاوی، سعید ارکان‌زاده یزدی بودند.

پیگیری پرونده قضائی روزنامه نگاران

در یک سال گذشته کار پیگیری پرونده قضایی روزنامه نگاران انجام شد. این کار توسط رئیس هیات مدیره انجمن صنفی از طریق مکاتبه مستقیم با دفاتر ریاست قوه صورت گرفته است. نامه نگاری ها برای اعاده  دادرسی، ایجاد تسهیلات و آزادی یا مرخصی روزنامه نگاران و موارد دیگر بوده است. به دلایل مختلف چنین فعالیت هایی وارد فاز رسانه ای نشد و تنها به شکل مکاتبه با دستگاه قضایی پیگیری شد تا روی پرونده روزنامه نگاران تاثیر منفی نگذارد. تا کنون در چند مورد به نتایج مناسبی نیز ختم شده است.

امضای تفاهم نامه با انجمن عکاسان مطبوعاتی

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران امسال چند جلسه با هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار کرد. حاصل این نشست ها امضای تفاهم نامه میان دو انجمن بود. بر اساس این تفاهم نامه قرار شد دو انجمن در زمینه های آموزشی، علمی، حقوقی، فرهنگی، رفاهی و ... همکاری داشته باشند. برگزاری کلاس ها، کارگاه‌ها، استفاده از ظرفیت های دو طرف، طراحی رویدادهای تخصصی  و مواردی از این دست در این تفاهم نامه ذکر شده است. 

بلا اثر کردن نهادهای صنفی و مدنی در دوره جدید

فعالیت مطبوعاتی بدون نهادهای قدرتمند صنفی بسیار دشوار است. روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در بسیاری از مواقع علیه قدرت‌ها و چهره‌های بانفوذ عمل می‌کند و تشکل قوی‌ای لازم است تا از نشریات و روزنامه‌نگاران در برابر فشارهای واردشده به آن‌ها حفاظت کند. بنابراین حاکمیت سیاسی و نظام سیاسی نه‌تنها نباید در برابر خواسته روزنامه‌نگاران برای تشکل‌یابی سراسری مقاومت کند بلکه زمینه‌های ایجاد و بروز آن را مهیا سازد.

اما در دوره جدید متاسفانه دستگاه های اجرایی، می‌خواهند نهادهای صنفی را در عمل دور بزنند. نه تنها دور بزنند بلکه فعالیت هایشان در موارد مانع و محدود کننده خدمات رسانی انجمن است. به طوری که برای برخی موارد بارها و بارها پیگیری شد، نامه نگاری صورت گرفت و تماس های فراوان برقرار شد اما همچنان به نتیجه نرسیده است. 

یک نمونه آن طرح ترافیک خبرنگاری است. برای یک نهاد صنفی روزنامه نگاری با 408 عضو تنها  10 سهمیه در نظر گرفته اند.  ده سهمیه برای انجمنی با اعضای بسیار.

انجمن درخواست بازنگری در تعداد سهیمه ها کرده و نامه ای نیز خطاب به مدیر مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری تهران نوشته است. چندین نوبت هم پیگیری صورت گرفته و پاسخ شفاهی این بوده که در کمیسیون مربوطه بررسی می شود و اگر موافقت شد سهمیه انجمن افزایش می یابد.

همین داستان در باره سهمیه اینترنت خبرنگاری وجود دارد. یعنی خبرنگاران باید از طریق وزارت ارشاد اینترنت خبرنگاری بگیرند. درحالی که بسیاری از روزنامه نگاران با سابقه و خبرنگاران فعال هم در سامانه ارشاد ثبت نام نکرده اند و هم نمی خواهند ثبت نام کنند. بر اساس این شیوه خبرنگار کسی است که وزارت ارشاد او را به رسمیت بشناسد. آسیب های فراوانی به این نگاه رسمی به خبرنگاران وجود دارد.  

 مقبره صور اسرافیل

سال گذشته در گزارش انجمن به مجمع عمومی چند نکته ذکر شده بود که لازم است در باره آن توضیحاتی داده شود. یکی از موارد به مقبره صور اسرافیل مربوط می شود. براساس پیگیری های هیات مدیره انجمن، قرار بود این مکان تاریخی پس از بازسازی به عنوان موزه مطبوعات در اختیار انجمن قرار بگیرد. شورای شهر تهران در دوره گذشته این واگذاری را مصوب کرده بود و با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دوره قبل این کار پیگیری میشد. اما پس از تغییر شورای شهر تهران در دوره جدید و نیز تغییر مدیران شهرداری این کار متوقف شد. پیگیری های انجمن نیز به در بسته خورد ودر عمل شهرداری و شورای شهر تهران رغبتی به این امر نشان ندادند.

همچنین برخلاف مفاد قرارداد فی‌مابین انجمن و شهرداری تهران، درخواست تخلیه ساختمان را داده‌اند که موضوع در حال پیگیری است و امیدواریم حل و فصل شود.

خانه های ارزان

مورد بعدی نیز واگذاری خانه ارزان قیمت به روزنامه نگاران از محل مسکن شهر جدید پرند بود. روند اجرای این کار نیز با تغییر دولت متوقف ماند و در دولت جدید راهی برای پیگیری آن باز نیست. 

تفاهم با هتل های ایرانگردی و جهانگردی

انجمن تهران تفاهم نامه ای با هتل های ایرانگردی و جهانگردی امضا کرد که براساس آن اعضا می توانند با ارایه کارت انجمن از خدمات این مجموعه  با تخفیف استفاده کنند. اعضای انجمن تهران می توانند از خدمات این هتلها با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصد بستگی به زمان استفاده بهره مند شوند.

جلسه با صندوق اعتباری هنر

دبیر انجمن به نمایندگی از هیات مدیره جلسه ای با مشاور صندوق اعتباری هنر برگزار کرد و متعاقب آن جلسه ای بین رئیس انجمن ، دبیر و یک عضو هیات مدیره با  مجید پوراحمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر برای بیمه خبرنگاران برگزار شد. مقرر شد  هماهنگی هایی بین انجمن و معاون صندوق برای پیگیری بیمه خبرنگاران صورت پذیرد.

به روز رسانی سایت انجمن

تغییراتی در سایت انجمن طی دو ماه گذشته صورت پذیرفته است. افزایش حجم سایت، اضافه کردن کلیک های جدید و تغییرات فنی و محتوایی از آن جمله است. تغییرات سایت همچنان ادامه خواهد داشت.

قدردانی از زحمات دبیر پیشین انجمن

انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران از زحمات دبیر پیشین انجمن جناب آقای شهریار شمس مستوفی و نقش بی‌بدیلش در شکل گیری انجمن کمال تشکر را دارد. ایشان و خانم تبسم نمازی همسرشان برای حفظ و ارتقای انجمن صنفی تلاش فراوان کردند و از زحمات بی دریغ شان قدردانی می شود. آقای شهریار شمس مستوفی دبیر انجمن سال گذشته و پس از طرح شدن برخی موارد از دبیری انجمن استعفا کردند. در عین حال همزمان به علت شخصی خارج از ایران به سر می بردند. موضوع استعفای آقای شمس در جلسه هیات مدیره مطرح و با این استعفا موافقت شد. از خرداد امسال آقای افشین امیرشاهی از سوی هیات مدیره انجمن تهران به عنوان دبیر انجمن انتخاب شد.

 

 

 

با تشکر

هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران