اگر همکاران عزیز هر نوع اعتراضی در باره عدم رعایت حقوق‌شان در جریان اخیر دارند اطلاع دهند انجمن پیگیری خواهد کرد
تعدیلِ برخی خبرنگاران روزنامه همشهری و اخبارِ نگران‌کننده دیگری که درباره اتفاق‌های مشابه در سایر رسانه‌های مکتوب به گوش می‌رسد،در روزهای ابتدایی سال جدید بازتاب‌های زیادی در فضای رسانه‌ای کشور داشت. به منظور اطلاع از موضعِ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درباره این تعدیل و مسائل مشابه، با عباس عبدی رییس هیات مدیره انجمن گفتگو کرده‌ایم.متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.
 
همانطور که پیش‌بینی می‌شد و انجمن هم در بیانیه پایانیِ سال ۹۷ به آن اشاره کرد،سال جدید با اخبار نگران‌کننده‌ای درباره برخی روزنامه‌ها و خبرنگارانِ شاغل در آنها آغاز شد.به طور مشخص موضع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درباره تعدیل برخی از خبرنگاران روزنامه همشهری چیست؟
 
هم‌چنان که شما نیز اشاره کردید انجمن می‌دانست و انتظار هم داشت که در سال جدید با مشکلات جدی و مشابه  مواجه شویم، این موضوع را در مورد روزنامه همشهری به طور مشخص‌تر حدس می‌زدیم که با این حجم از نیرویی که وجود دارد، احتمالا چه خواهد شد؟ و طبعا نگران وضعیت و بیکاری همکاران عزیز خود بودیم. نکته مهم این است که انجمن همیشه میان دو مسئله درگیر است، یکی دفاع از حرفه و صنف و منافع روزنامه‌نگاری و دیگری دفاع از نهاد مطبوعات به عنوان یک واحد تولیدی و خدماتی. این دو هدف به یک شکل با یکدیگر مربوط هستند، اگر مطبوعاتی نباشد نمی‌توانیم روزنامه‌نگار داشته باشیم و اصل هدف ما بلاموضوع می شود. یعنی اگر نهاد مطبوعاتی ورشکست شود، دیگر روزنامه‌نگاری وجود نخواهد داشت که بخواهد کار کند. ما سعی می کنیم که همیشه یک موازنه میان این دو برقرار کنیم. واقعیت درباره روزنامه همشهری این است که همه از همان ابتدا می دانستند که این روزنامه‌ای است که با این حجم از نیرو امکان ندارد که بتواند به بقای خود ادامه دهد. برای ادامه کار باید همیشه از منابع دیگر به آن تزریق شود و منابع دیگر هم وجود خارجی ندارد. در واقع صورت مسئله این است روزنامه‌ای که زمانی منابع زیادی را به شهرداری می‌داده و کمکی هم برای روزنامه‌نگارش بوده اکنون به این وضعیت افتاده است. دلایل چنین وضعیتی نیز مشخص است، نارسایی‌های اقتصادی، افول مطبوعات، گرانی کاغذ و خیلی چیزهای دیگر که همه می‌دانیم. بنابراین این انتظار می‌رفت، همانطور که در برخی روزنامه‌های دیگر رخ داده در روزنامه همشهری نیز تعدادی از نیروها بیکار شوند. اما چیزی که برای انجمن مهم بود این است که این کار با رعایت تمام حقوق روزنامه‌نگاران و نیز منفصانه و با احترام صورت بگیرد و حتی المقدور چون همشهری وابسته به شهرداری است همکاران ما در جاهای دیگر که می توانند خدمت کنند، از جمله در شهرداری یا جاهای دیگر،  به کار گرفته شوند.اصل اتفاقی که در مورد روزنامه همشهری افتاد، غیر منتظره نبود و سال پیش هم شنیده می‌شد. کاری که می‌توانیم برای همکاران انجام دهیم،پیگیری حقوق آنان و کمک‌ برای جایابی در موقعیت‌های دیگر است و نیز خریدن فرصت مناسب تا شاید بتوانند کار بهتری را پیدا کنند و یا در بخش های دیگر شهرداری بتوانند مشغول شوند.
 
اصل تعدیل یک مسئله بود، شیوه اعلام و مطلع شدنِ این موضوع از سوی خبرنگاران تعدیل شده یک موضوع دیگر.در این باره در انجمن چه بحث‌هایی شد و نظرتان در این باره چیست؟
 
این ایراد کاملا درست است، چیزی که همه را متحیر کرد همین نحوه اعلام بود، به همین دلیل پیگیری کردیم، توضیح دادند که کسی که مسئول اداری مربوط بوده خودش هم جزء بازنشسته ها بوده و رفته و نتوانسته این کار را کند. ولی به نظر ما این واقعیت نیز نمی تواند اتفاق را توجیه کند و به همین دلیل در صدد این بودیم که پیگیری کنیم. با مدیرمسئول همشهری و همچنین رئیس موسسه همشهری که چرا این اتفاق افتاده و مواجه شدیم با پاسخ بسیار درست آقای ریاضی. به شکل مناسبی عذرخواهی کردند و فکر می کنم که این برای همه کسانی که حقشان در این امر تضییع شده کفایت می‌کند. این که یک مسئولی چنین صریح و به موقع و شفاف عذر خواهی می کند نشانه خوبی است. اگر چه تعدادی از همکارانمان فعلا بیکار شده‌اند ولی گمان می‌کنم این عذرخواهی قدری از فشار روحی را کاهش می‌دهد. البته تاکید کنم که فارغ از این نکته اگر همکاران عزیز هر نوع اعتراضی در باره عدم رعایت حقوق‌شان در جریان اخیر دارند اطلاع دهند انجمن پیگیری خواهد کرد.
همچنان که در جریان گروه مجلات همشهری نیز این کار انجام شد و دوستانی که معترض بودند به اعتراض‌شان رسیدگی و استیفای حق شد.
 
انجمن با توجه به اخبار نگران‌کننده‌ای که به گوش می‌رسد،به منظور جلوگیری از رخداد موارد مشابه چه موضعی دارد؟آیا انجمن نمی‌تواند پیش از وقوع مواردِ مشابهِ دیگر،تدبیری برای این موضوع بیندیشد؟
 
در این زمینه توانمان محدود است. ما انجمنی مدنی هستیم و قدرت خاصی جز به واسطه حضور و حمایت اعضا نداریم اما جهت اطلاعتان عرض کنم با آقای خدادی که اخیراً معاون مطبوعاتی ارشاد شده‌اند، تماسی داشتم. آقای خدادی  استقبال کردند که در اولین فرصت بنشینیم لیست مشکلات روزنامه‌نگاران را در بیاوریم. قبلا هم با وزیر کار و رفاه صحبت کردیم و چنین فهرستی را به ایشان نیز دادیم. همین دوجا هستند که می توانند مسائل مربوط به روزنامه نگاران را خوب پیگیری کنند، هر دو قول مساعد دادند و من امیدوارم که این اتفاق بزودی بیفتد و نتایجش هم در اختیار همه دوستان و روزنامه نگاران قرار خواهد گرفت. بجز این دو مورد در سطوح بالاتر  دولت نیز پیگیر هستیم. امیدوارم انجمن نشستهایی را در سال‌جاری برگزار کند و به عمق مشکلات و راه‌حل‌ها برسیم.