اخبار انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران
اعضای محترم انجمن صنفي روزنامهنگاران استان تهران
با درود واحترام
ضمن سپاس ازاعتماد شماعزيزان براي سپردن وظیفه بازرسی انجمن طي يكسال و چند ماه گذشته،براساس ماده 30 اساسنامه،گزارشی را به عنوان بازرسان انجمن صنفي روزنامه نگاران استان تهران به حضورتان تقديم ميكنيم:
سالی که گذشت مملو از حوادث تلخ و سختی بود که تجربه های منحصر به فردی را به دنبال داشت. گسترش و شیوع ویروس کرونا سبب شد تا بسیاری از ایده ها و روال های معمول حرفه ای تغییر کند. بهره از تکنولوژی های جدید سبب تغییرات عمده در تحریریهها شد . البته بسیاری از همکاران روزنامه نگارمان به این دلیل بیکار یا دورکار شدند. برخی از همکاران مان را مانند علی اکرمی، روح الله رجایی، سهیل گوهری و مهدی کاشی به دلیل کرونا از دست دادیم. برخی دیگر داغدار خانواده ها و عزیزان خود شدند و متاسفانه برخی نیز مانند «شیده لالمی » دست از جان شستند.
*در طول این مدت هیات مدیره محترم انجمن صنفی سعی کرد ؛همراه عزیزان همکار و عضو انجمن باشند. از این رو برای عده ای از اعضا بسته های کمکی تدارک دیده شد و در مواردی هم که نیاز بود به همکاران، در مرخص شدن از بیمارستان یا تامین هزینه های فراق نزدیکان کمک کردند. در تمام این یک سال و چندماه به جز موارد معدود، جلسات به صورت آنلاین و در موارد ضروری به صورت حضوری برگزار شد. هرچند امکان جلسات و کارگاه های حضوری فراهم نبود.
* انجمن روزنامه نگاران استان تهران در آستانه سراسری شدن قرار دارد و این مهم با یاری هیات مدیره و شرکت در جلسات منظم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل صنوف هماهنگ سراسری ممکن شده است.
*طي این مدت چندین نشست درباره وضعیت رفاهی و حرفه ای و مشکلات پدید آمده در محل کار با حضور برخی از اعضای هیات مدیره برگزار و بسیاری از مشکلات رفع و بررسی شد.
*به دلیل موارد متعدد بیکاری و همچنین دستگیری همکاران روزنامه نگار، هیات مدیره انجمن بارها با بیانیه ها وپیگیری از مراجع قضایی ، درمانی، تماس و ارتباط با مدیر مسئولان درصدد رفع مشکلات برآمد.
* در این مدت هيچ شكايتي ازهيات مديره انجمن صنفي به بازرسان ارائه نشد، اما چندین بیانیه علیه اعضای هیات مدیره و همکاران فعال در پروژه های انجمن منتشر شد که بازرسان به صحت سنجی درباره موارد اعلامی پرداختند که موردی بر عدم انطباق با اساسنامه مشخص نشد و در موردی دیگر عدم تطابق با اهداف کمیته مذکور پیدا نشد.
*در طول این مدت، اعضاء هيات مديره انجمن طي جلسات منظم و متعدد تلاش كردند با كمترين هزينه،انجمن و هزینه های آن را مدیریت کنند و از سوی دیگر با انجام پروژه های متعدد تحقیقی بر غنای مالی انجمن بیفزایند تا به منفعت اعضاء و سود انجمن بینجامد.
* با رایزنی های هیات مدیره انجمن امکان دریافت وام 10 و 15 میلیون تومانی برای اعضا و همین طور تسهیلات خرید مسکن فراهم شد.
*طی این سه سال از حضور هیات مدیره برای اولین بار به پاس همکاری اعضای کمیته ها به آنها مبالغی برای تشکر اختصاص پیدا کرد و همین طور در ایام نوروز به اعضای هیات مدیره و یاریگران انجمن صنفی استان تهران هدیه ای کوچک اهدا شد كه برخی از اعضای کمیته ها و هیات مدیره آن را به خزانه انجمن بازگرداندند.
*در تمام این مدت بازرسان انجمن براساس تبصره دوازه ماده28 اساسنامه، دسترسي كامل به تمام اسناد ومدارك وجزئيات دريافتها وپرداختهاي انجمن داشتهاند و از اين بابت، گزارش خزانهدار، سركارخانم شبنم رحمتي، درخصوص مبالغ واريزي و هزينهها وپرداختها شفاف بوده است.
از ابتدای سال 1399 تا پایان اسفند هزینههای زیر انجام شده است:
مبلغ 1.261.500.000 ریال بابت حقوق پرسنل مبلغ ۹۸۴۵۰۰۰۰ ریال بابت هزینه های جاری دفتر انجمن مبلغ 120.000.000 ریال بابت کمک بلاعوض به همکاران مبتلا به کرونا مبلغ 250.000.000 ریال بابت پاداش به اعضای کمیته ها مبلغ 250.000.000 ریال بابت خرید هدیه برای کسانی که در سال 99 با انجمن همکاری کرده اند مبلغ 105.000.000 ریال بابت تهیه دو گزارش ویدیویی مبلغ 100.000.00 بابت مانده هزینه برگرای دوره خبرنگاران شهری مبلغ 50.000.00 ریال بابت پیش پرداخت طرح ملی رسانه مبلغ 84.200.000 ریال بابت خرید میز و صندلی و کانتر آشپزخانه در مجموع مبلغ ۲۱۴۶۱۸۰۰۰۰
ریال پرداخت شده است.
در آمد های انجمن
طی سال 1399 تعداد 77 عضو جدید پیوسته و وابسته همراه انجمن شدندکه درآمدش از طریق حق عضویت 130.900.000 ریال بوده است. همچنین 171 نفر از اعضای سابق انجمن مبادرت به تمدید عضویت کرده اند که درآمد انجمن از این طریق 205.200.000ریال بوده است. در حال حاضر 348 عضو داریم که متاسفانه حدود40نفر آنها هنوز حق عضویتي را پرداخت نکرده اند. در مجموع 336.100.000 ریال از این طریق دریافت شده است.
در طول سال گذشته در مجموع مبلغ 6.000.000.000 ریال کمک از نهادهای ذی ربط دریافت شده است که مبلغ 5.500.000.000 ریال طی دوفقره از محل تبصر کمک شهرداری به نهادها و انجمن ها بوده که 2.000.000.000 ریال آن در تیرماه سال 99 دریافت و مابقی در 30 اسفند چک آن صادر شد که در 30 فروردین 1400 به حساب واریز شد. مبلغ 500.000.000 ریال نیز از محل کمک های وزارت کار به تشکلها در 28 اسفند چک آن آماده و در 8 فروردین 1400 به حساب واریز شد
همچنین در تیرماه سال 99 مبلغ 300.000.000 ریال مانده برگزاری دوره روزنامه نگاری شهری دریافت و به حساب انجمن واریز شد.
سودمنظم بانكي طي 12 ماه سال 99دريافت شده بابت حسابهای انجمن مبلغ ۶۰۲۸۴۱۵۴۶ ریال بوده است.تا پایان سال 1399 مبلغ ۶۳۳۵۰۵۹۹۱۵ ریال در حساب انجمن موجود بود که این مبلع با توجه به وصول کمک های جذب شده تا پایان فروردین به مبلغ 10.464.349.252 رسیده است.
* درپایان، دوره اول هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با کمک و یاری اعضای هیات مدیره و بسیاری از همکاران پشت سر گذاشته شد. در روزهای پیش رو با وضعیتی که کرونا بر کشور و حرفه روزنامه نگاری تحمیل کرده، امید است تا به سوی تبدیل شدن به انجمن سراسری روزنامه نگاران ایران گام برداریم تا حضور گسترده تری برای رفع مشکلات حرفه ای داشته باشیم و یقینا این مهم بدون یاری و همدلی اعضای محترم و دست اندرکاران این عرصه ممکن نمی شود.
امید که چراغ انجمن روزنامه نگاران روشن بماند.
گزارش مالی یکساله انجمن صنفی روزنامه نگاران منتهی به اسفند 1399
همکاران گرامی با تشکر از تمامی اعضا برای اعتماد به این جانب و با تشکر از اعضای هیات مدیره محترم بابت همکاری های بیدربغ گزارش مالی منتهی به اسقتذ 1399 را برای تصویب به حضورتان ارایه میَشود.
از ابتدای سال 1399 تا پایان اسفند هزینههای زیر انجام شده است:
مبلغ 984.500.000 ریال بابت حقوق پرسنل مبلغ 202.480.000 ریال بابت هزینه های جاری دفتر انجمن مبلغ 120.000.000 ریال بابت کمک بلاعوض به همکاران مبتلا به کرونا مبلغ 250.000.000 ریال بابت پاداش به اعضای کمیته ها مبلغ 250.000.000 ریال بابت خرید هدیه برای کسانی که در سال 99 با انجمن همکاری کرده اند مبلغ 105.000.000 ریال بابت تهیه دو گزارش ویدیویی مبلغ 100.000.00 بابت مانده هزینه برگرای دوره خبرنگاران شهری مبلغ 50.000.00 ریال بابت پیش پرداخت طرح ملی رسانه مبلغ 84.200.000 ریال بابت خرید میز و صندلی و کانتر آشپزخانه در مجموع مبلغ 2.146.180.000 ریال پرداخت شده است.
در آمد های انجمن
طی سال 1399 تعداد 77 عضو جدید پیوسته و وابسته همراه انجمن شدندکه درآمدش از طریق حق عضویت 130.900.000 ریال بوده است. همچنین 171 نفر از اعضای سابق انجمن مبادرت به تمدید عضویت کرده اند که درآمد انجمن از این طریق 205.200.000ریال بوده است. در حال حاضر 348 عضو داریم که متاسفانه حدود40نفر آنها هنوز حق عضویتي را پرداخت نکرده اند. در مجموع 336.100.000 ریال از این طریق دریافت شده است.
در طول سال گذشته در مجموع مبلغ 6.000.000.000 ریال کمک از نهادهای ذی ربط دریافت شده است که مبلغ 5.500.000.000 ریال طی دوفقره از محل تبصر کمک شهرداری به نهادها و انجمن ها بوده که 2.000.000.000 ریال آن در تیرماه سال 99 دریافت و مابقی در 30 اسفند چک آن صادر شد که در 30 فروردین 1400 به حساب واریز شد. مبلغ 500.000.000 ریال نیز از محل کمک های وزارت کار به تشکلها در 28 اسفند چک آن آماده و در 8 فروردین 1400 به حساب واریز شد
همچنین در تیرماه سال 99 مبلغ 300.000.000 ریال مانده برگزاری دوره روزنامه نگاری شهری دریافت و به حساب انجمن واریز شد.
سودمنظم بانكي طي 12 ماه سال 99دريافت شده بابت حسابهای انجمن مبلغ 602841566ریال بوده است.
تا پایان سال 1399 مبلغ 6.335.059.915 ریال در حساب انجمن موجود بود که این مبلع با توجه به وصول کمک های حذب شده تا پایان فروردین به مبلغ 10.464.349.252 رسیده است
با تشکر
فاطمه رحمتی
خرانه دار
اعضای محترم انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران
ضمن سپاس از اعتماد شما، گزارش سالانه هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران تقدیم می شود.
همکاران گرامی، انجمن صنفی درحالی وارد چهارمین سال فعالیت خود شد که متاسفانه به دلیل شرایط کرونا برگزاری مجمع در مهلت قانونی یعنی دی ماه سال گذشته فراهم نشد و اکنون نیز علی رقم مشکلات سعی شد با همراهی وزارت کار امکان برگزاری مجمع و انتخاب اعضای جدید هیات مدیره و همین طور تبدیل وضعیت انجمن فراهم که جا دارد از همراهی این وزارتخانه تشکر و قدر دانی شود.
همچنین در ابتدا از همراهی تمام کسانی که طی این مدت با همکاری بی دریغ خود در پیمودن این راه ما را یاری رساندن تقدیر تشکر کنیم.
همکاران گرامی در طول سال گذشته و علی رغم بحران کویید جلسات هیات مدیره بصورت هفتگی ومنظم و بیشتر بصورت مجازی برگزار شد در این جلسات علاوه بر هیات مدیره بازرسین محترم نیز حضور داشتند که همینجا از این عزیزان تشکر می شود. گفتنی است که در بین راه خانم آزاده محمد حسین از اعضای اصلی هیات مدیره از هیات مدیره جدا شدند و جناب آقای اسلامی بعنوان عضو علی البدل به عضویت اصلی درآمدند و جلسات ادامه یافت. البته خانم محمد حسین همچنان بعنوان یکی از اعضای کمیته عضو گیری همکاری نزدیک خود را با انجمن ادامه می دهند که جا دارد از ایشان تشکر شود.
در حال حاضر انجمن داری 340 عضو است که از این تعداد در طول سال گذشته 92 به عضویت انجمن در آمدند و پیش بینی می شود با سراسری شدن انجمن در سال جاری این تعداد افزایش بیشتری داشته باشد
در ادامه به برخی از مهمترین اقدامات صورت گرفته اشاره می شود:
1-در سال 98 طی نامه ای به دولت پیشنهاد شد گزارشی با عنوان گزارش ملی رسانه تدوین کند اما متاسفانه این پیشنهاد با بی توجهی دولت روبرو شد از این رو انجمن تصمصم گرفت خود راسا این گزارش را تهیه کند . از این رو با تشکیل کمیته ای با سرپرستی آقای سعید ارکان زاده اجرای این پروژه را آغاز کرد. این گزارش در چهار بخش آماده و برای اعلام نظر به کمیته علمی متشکل آز آقایان دکتر نمکدوست، دکتر گودرزی و دکتر رضایی ارایه شد که پس از تکمیل به زودی منتشر شود.
2- با پیگیری های صورت گرفته توسط انجمن خوشبحتانه آیین نامه تشکیل تشکل های فراگیر فرهنگ هنر و رسانه به تصویب هیات دولت رسید و بر این مبنا امکان سراسری شدن انجمن صنفی ما فراهم شد که امیدواریم در این جلسه و با رای بالای اعضا "انجمن صنفی سراسری روزنامه نگاران" تشکیل و بعنوان تشکل فراگیر کشوری کار خود را آغاز کند. در این زمینه جا دارد ضمن تشکر از همراهی وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد و همچمین نمایندگان تشکل های فرهنگی هنری از مساعی آقای مسعود هوشمند رضوی نماینده انجمن در کار گروه تدوین این آیین نامه تشکر ویژه شود.
3- در سال گذشته با پیگیری انجمن تهران مقرر شد مقبره صور اسرافیل در اختیار انجمن قرار گیرد تا پس از بازسازی بعنوان یک مکان فرهنگی و موزه مطبوعات مورد بهره برداری قرار گیرد که با مصوبه شورای شهر این امر انجام شد و جا دارد از مساعی جناب دکتر حق شناس رئیس کمیته اجتماعی شورا و بقیه اعضای شورای شهر تهران همچمین معاونت زیباساری شهر تهران در این خصوص قدر دانی شود
4-درمورد مسکن خبرنگاران طی جلسه مشترک با وزیر محترم راه و شهرسازی مقرر شد از محل مسکن مهر شهر جدید پرند به اعضا با تسهیلاتی خانه ارزان قیمت به روزنامه نگاران ارائه شود که روند اجرای آن ادامه دارد
5- رایزنی برای اهدای وام 10و 15 میلیون تومانی به اعضا از طریق صندوق کار افرینی با سود 4 درصد صورت گرفت که این تسهیلات به 162 نفر از متقاضیان اختصاص یافت
6- ارایه تسهیلات به اعضا برای دریافت کارت ای اف جی
7- برگزاری نشست حل اختلاف با روزنامه نگاران متقاضی
8- تکمیل سستم صوتی دفتر انحمن
9- تهیه لب تاپ برای دفتر انجمن بصورت اهدایی
10-برگزاری کارگاه تعاملی با وزارت کار در مورد کودکان کار
11- تشکیل کمیته مستفل رفع آزار جنسی
12- پیگیری بیمه پایه برای همکاران از طریق صندوق بیمه هنر
13- برگزاری نشست با اعضای هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران ایران در مورد تبدیل وضعیت انجمن تهران از استانی به سراسری
14- ارایه بسته حمایتی به 200 نفر از روزنامه نگاران با همکاری شهرداری تهران
15- جلسه با هیات مدیره کانون وکلا
16-ارایه وام قرض الحسنه به برخی از همکاران دچار بیماری کرونا
17- نامه نگاری با قوه قضاییه در مورد بازگرداندن اموال روزنامه نگاران بازداشت شده
18- در خواست تعلیق احکام روزنامه نگاران از قوه قضاییه
19-در خواست از مدیران مسئول برای دورکاری همکارن در ایام کرونا
20- جلسه با همکاران مستعفی پانا و رایزنی برای حل مشکل
21- برگزاری مراسم یادبود برای همکار درگذشته شیده لالمی و نامگذاری سالن انجمن به نام او
22 برگزاری میزگرد استرس شغلی با حضور دکتر مدنی دکتر نمکدوست و دکتر جلالی و انتشار فایل ویدویی آن در شبکه راوی و آپارات
23- شرکت نماینده انجمن در نشست مجازی فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران
24- نشست با رییس انجمن جامعه شناسان
25- تقدیر و تشکر و اهدای هدیه به کسانی که طی سال گذشته با انجمن همراهی کرده اند.
26-شرکت در جلسات طرح ترافیک خبرنگاران و ارایه طرح به روزنامه نگاران متقاضی
در پایان ضمن تشکر از اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران برای اعتماد به هیات مدیره امیدواریم هیات مدیره جدید با قدرت در راستای منافع صنف اقدام نماید.
بسمه تعالي
« اساسنامه انجمن صنفي سراسری روزنامه نگاران »
فصل يكم - كليات
ماده 1- هدف :
به استناد مادة 131 قانون كار جمهوري اسلامي ايران و در اجراي "آييننامه چگونگی تشکیل ، حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمنهاي صنفي و كانون هاي مربوط "مصوب هیات محترم وزیران، تصویبنامه شماره 105569/ت56914ه مورخ 22/8/98 هیات محترم وزیران و دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمنهای صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانونهای مربوطه و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانوني و بهبود وضع اقتصادي روزنامه نگاران شاغل و فعال درتحریریه های، كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نيز باشد «انجمن صنفی سراسری روزنامه نگاران » تشکیل میشود.
كارگران ؛ اين انجمن صنفي تشكيل ميشود.
ماده2- نام ، حوزة جغرافیایی ، اقامتگاه قانوني انجمن صنفي :
نام: انجمن صنفي سراسری روزنامه نگاران. كه در اين اساسنامه به اختصار«انجمن صنفي» ناميده ميشود.
حوزة جغرافيايي فعاليت انجمن صنفي سراسر کشور جمهوری اسلامی است و اقامتگاه قانونی آن در حوزه فعالیت انجمن صنفی: حوزه جغرافیایی فعالیت انجمن صنفی« کشور ایران» و اقامتگاه قانونی آن در شهرستان تهران، خیابان دکتر شریعتی بالاتر از ظفر نبش خیابان کودکان غزه پلاک 48 طبقه اول
تبصره: هيأت مديره ميتواند هر زمان كه ايجاب نمايد، نشاني انجمن صنفي را در محدوده حوزه جغرافیایی فعاليت خود تغيير داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضا - از طريقي كه به تصويب مجمع عمومي رسيده باشد - به طور کتبي به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز منعکس نمايد.
ماده 3- وظايف و اختیارات انجمن صنفي:
1- کوشش درجهت استیفای حقوق وخواست های مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینههای مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.
۲- برنامه ریزی و پی گیری درجهت ارتقای سطح مهارت حرفه ای اعضا.
۳- آموزش فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی های لازم در شناخت و تامین حقوق آنان از طریق برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، ضمن خدمت و دانشگاهی و همچنین تاسیس دانشکده های تخصصی و موسسات آموزش عالی با رعایت ضوابط قانونی.
۴- بررسی و تحقیق درباره مشکلات و نارسایی های اقتصادی، شغلی، مهارتی در جهت افزایش بهره وری و سطح کیفی خدمات فرهنگی و ارایه پیشنهادات اصلاحی علمی و عملی به اعضا، مدیران و مسوولان مربوط.
۵- جمع آوری مستمر آمار و اطلاعات صنفی و تجزیه و تحلیل آن جهت بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویت های اعضا.
۶- دریافت ورودیه، حق عضویت وکمک های مالی داوطلبانه اعضا و قبول هدیه، کمک های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی وحقوقی دولتی و غیردولتی و افراد غیرعضو در چارچوب مقررات قانونی.
۷- همکاری درجهت تأسیس، تقویت وگسترش شرکت های تعاونی(مسکن، مصرف، اعتبار و…) و صندوق های قرض الحسنه درچارچوب وظایف انجمن صنفی وتلاش جهت تامین امکانات رفاهی برای اعضا با رعایت مقررات مربوط.
۸- همکاری با وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری اعضا و اجرای قانون کار.
۹- حمایت از حقوق و منافع صنفی و حرفهای اعضا از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمان های دولتی و ملی.
۱۰- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی مشروط به آنکه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
۱۱- شركت در مذاكرات حرفهاي با ساير سازمانهاي كارگري ذيربط مشمول قانون و انعقاد پيمانهاي دستهجمعي با سازمانهاي كارفرمايي در سطح ملی و بینالمللی .
۱۲- پیوستن به نهادها و سازمان های کارگری و یا انجمنهای صنفی همگن و یا خروج از آن ها، به منظور تشکیل یا عضویت درآنها پس از تصویب مجمع عمومی با رعایت مقررات قانونی.
۱۳- فعالیت مشترک با کانون های انجمن های صنفی مربوط درحدود قوانین و مقررات کشور و اساسنامه.
۱۴- همکاری با سایر تشکلهای صنفی مربوط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن های صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.
۱۵- همکاری و مشارکت با سازمان های دولتی و غیردولتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری ها و سایر جهت برگزاری جشنواره ها، کارگاه های آموزشی، همایش های تخصصی و مانند اینها.
۱۶- ارائه خدمات مشورتی و اجرایی در حوزه تخصصی انجمن صنفی به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی.
۱۷- ارائه خدمات حقوقی صنفی وحرفه ای به اعضا.
۱۸- معاضدت و حمایت قضایی در امور صنفی و حرفه ای به اعضا.
۱۹- پذیرش امر داوری اعم از تعیین داور در چارچوب فعالیت انجمن.
۲۰- معرفی کارشناس روزنامه نگاری و حرفه ای مرتبط به مراجع قضایی در صورت اعلام نیاز.
۲۱- تلاش در جهت استقلال مالی و حرفه ای و امنیت شغلی اعضا.
۲۲- تلاش برای ارتقای اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری.
۲۳- اطلاع رسانی به اعضا و ارتقای سطح دانش حرفه ای روزنامه نگاری از طریق رسانه های مجازی و مکتوب.
فصل دوم
شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی
ماده ۴– شرایط عضویت:
کلیه روزنامه نگاران شاغل و فعال درتحریریه های مطبوعات، خبرگزاری ها و سایت های خبری کشور ایران که واجد شرایط زیر باشند، میتوانند عضو این انجمن صنفی شوند:
۱- داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲- شاغل در یکی از حرفه های مرتبط با روزنامه نگاری طبق تعریف مندرج درمواد(۱)و(۴) اساسنامه و آیین نامه عضوگیری مصوب هیات مدیره، درحوزه فعالیت انجمن صنفی با ارایه مدارک مثبته از قبیل گواهی اشتغال به کار، کارت شناسایی معتبر، نمونه آثار منتشر شده در نشریات و امثال آن طبق مفاد آیین نامه عضوگیری که توسط هیات مدیره انجمن صنفی تهیه و اعلام خواهد شد.
۳- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن.
۴- پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت تعیین شده به طور مرتب و در مهلت مقرر.
۵- داشتن حداقل سه سال سابقه کار در نشریات کشور بعنوان عضو پیوسته و کمتر از آن بعنوان عضو وابسته.
۶- نداشتن سمت صاحب امتیازی، مدیرمسئولی یا مدیرعاملی و یا هر نوع سمت کارفرمایی در مطبوعات وحوزه رسانه.
۷- داشتن ۱۸ سال سن تمام.
۸-عدم محرومیت از عضویت در تشکل های صنفی طبق آرای دادگاه صالحه.
تبصره ۱: احراز شرایط عضویت بر عهده هیات مدیره است(به استثنای اعضای مجمع عمومی موسس که احراز شرایط آنها بر عهده هیات موسس است)لیکن کلیه واجدان شرایط باید آزادانه عضویت در انجمن صنفی را بپذیرند و هیچ کس را نمیتوان به قبول عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع کرد.
تبصره ۲: منظور از مطبوعات کلیه روزنامه ها، هفته نامه ها، ماهنامه ها، فصل نامه ها و خبرگزاری ها و سایت های خبری است که دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند(به جز بولتن ها و نشریات داخلی). کارکنان نشریات، بولتن ها و سایت های داخلی ادارات، موسسات، شرکت ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مشمول این اساسنامه نبوده و نمی توانند عضو این انجمن صنفی شوند.
تبصره ۳: هیات مدیره می تواند قسمتی از اختیارات خود را در خصوص بررسی و احراز شرایط متقاضیان عضویت به کمیته ای فنی و تخصصی(تحت عنوان کمیته عضوگیری)تفویض کند. کمیته مذکور طبق آیین نامه ای تحت نام«آیین نامه عضوگیری» که به تصویب هیات مدیره می رسد، فعالیت خواهد کرد.
تبصره ۴: شکایت در خصوص عدم پذیرش عضویت متقاضیان به دلیل عدم احراز شرایط عضویت، توسط هیات مدیره در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح می شود و تصمیمات مجمع عمومی در این زمینه قطعی و لازم الاتباع است.
تبصره ۵: کسانی که شرایط مذکور در ماده(۴) را دارا هستند ولی سابقه کار حرفهای آنان کمتر از سه سال است به عضویت وابسته انجمن پذیرفته میشوند. اعضای وابسته از کلیه حقوق و حمایتهای انجمن صنفی مطابق مفاد اساسنامه حاضر برخوردارند مگر حق شرکت و حق رای در مجامع عمومی.
تبصره ۶: فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با روزنامه نگاری در مقطع کارشناسی و بالاتر، با داشتن یک سال سابقه کار در مطبوعات می توانند عضو انجمن صنفی شوند.
تبصره ۷: انجمن میتواند مولفان، مترجمان، هنرمندان و شخصیتهای فرهنگی و اجتماعی را که خدمات برجستهای به عالم مطبوعات و پیشبرد آزادی قلم و ارتقای سطح فعالیت روزنامهنگاری انجام دادهاند با تصویب هیات مدیره به عضویت افتخاری خود بپذیرد، اعضای افتخاری از تکالیف و وظایف اعضای رسمی معاف خواهند بود. اعضای افتخاری حق رای در مجامع عمومی ندارند.
ماده ۵- موارد تعلیق، محرومیت از عضویت و یا لغو عضویت انجمن صنفی:
۱- عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده(۸) این اساسنامه(با اعلام مسوولان مالی انجمن)
۲- عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیهها وتصمیمات قانونی هریک از ارکان انجمن صنفی( با اعلام هیأت مدیره)
۳- از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده(۴) این اساسنامه.
۴- هرگونه فعالیت خلاف اخلاق حرفه روزنامه نگاری و شرافت قلم و هتک حرمت وحیثیت مطبوعات و انجام اعمالی که آزادی بیان و مطبوعات و اخلاق حرفه ای و رسالت روزنامه نگاری را نادیده بگیرد و یا مخدوش کند و به اعتبار روزنامه نگاران و حرفه روزنامه نگاری لطمه وارد کند(به تشخیص کمیته انضباطی و با تایید هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی).
۵- نداشتن محرومیت از عضویت در تشکل های صنفی طبق آرای دادگاه صالحه.
تبصره: در موارد بندهای(۱)و(۲)، عضویت شخـص مورد نظـر تا زمان تشکیل مجمع عمومی عادی به حالت تعلیق در می آید و تا رفـع تعلیـق توسط مجمـع عمومی، حق رای نخواهـد داشت.
ماده ۶- منابع مالی انجمن صنفی:
الف- ورودیه که فقط برای یک بار از هرعضو دریافت می شود و مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی تعیین می گردد.
ب- حق عضویت سالیانه که مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی تعیین می گردد.
ج- کمکهای مالی داوطلبانه اعضا و افراد غیرعضو و هدایای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی وحقوقی دولتی و غیردولتی. هیات مدیره موظف است گزارش کمک های دریافتی را به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند.
د- فروش خدمات و کالاهای آموزشی، فرهنگی، مشورتی و… در چارچوب وظایف و اهداف انجمن صنفی با رعایت مقررات مربوط و به گونه ای که ماهیت انتفاعی نداشته باشد.
تبصره: انجمن صنفی باید دارای حداقل(۳) دفتر با عنوان های دفتر عضویت، دفترامورمالی و دفتر صورتجلسات هیات مدیره باشد.
ماده ۷- نحوه پرداخت حق عضویت:
کلیه اعضا باید با توجه به ماده(۶) این اساسنامه،حق عضویت خود را به طور مستمر و منظم و در موعد مقرر به خزانهدار انجمن پرداخت و یا به حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام میکند واریز و اصل رسید بانکی را به خزانهدار تسلیم کنند.
تبصره ۱: دریافت و جمعآوری حق عضویت و سایر منابع مالی باید به موجب قبضهای پیاپی چاپی و شمارهدار باشد و به امضای خزانه دار و رییس هیأت مدیره یا دبیر انجمن صنفی برسد.
تبصره ۲: مبالغی که به عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت میشود، قابل استرداد نیست.
تبصره ۳: هیات مدیره نمی تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.
تبصره ۴: به منظور نظم بخشی به امور مالی و معاملاتی انجمن صنفی، اولین هیات مدیره انجمن صنفی موظف است حداکثر ظرف مدت دو(۲)ماه از تاریخ ثبت انجمن صنفی، آیین نامه ای را تهیه کرده و به مسئولان امور مالی و اجرایی انجمن ابلاغ کند. کلیه عملیات مالی انجمن صنفی طبق آیین نامه مذکور خواهد بود. هرگونه اصلاح و تغییر در مفاد آیین نامه، با تصویب اکثریت اعضای هیات مدیره(اولیه و بعدی) بلامانع است.
ماده ۸- نحوه تعلیق یا اخراج به دلیل عدم پرداخت حق عضویت:
چنانچه هریک از اعضا حداکثر ظرف مدت سه(۳) ماه پس از اتمام مهلت و موعد مقرر، از پرداخت حق عضویت خودداری و استنکاف کند، از طرف خزانهدار به وی اخطار کتبی داده میشود.
چنانچه عضو مستنکف حداکثر ظرف مدت یک(۱) ماه از تاریخ دریافت اخطاریه، همچنان و بدون عذر موجه از پرداخت حق عضویت معوقه استنکاف کند، عضویت وی در انجمن صنفی با تصویب هیات مدیره، به حالت تعلیق در می آید و مراتب جهت تعیین تکلیف در دستور جلسه اولین مجمع عمومی عادی پیش رو گنجانده می شود. مجمع عمومی موصوف درباره رفع تعلیق، اخراج یا قبول عضویت مجدد این دسته از افراد، اتخاذ تصمیم خواهد کرد.
تبصره ۱: تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر اعضای مورد نظر با هیأت مدیره خواهد بود.
تبصره ۲: در صورت قبول عضویت مجدد و یا رفع تعلیق این دسته از اعضا، علاوه بر حق عضویت معوقه، هزینه های ارسال اخطاریه به اضافه مبلغ سی(۳۰) درصدحق عضویت معوقه به عنوان جریمه، از آنان دریافت خواهد شد.
فصل سوم
ارکان انجمن صنفی
ماده ۹- ارکان انجمن صنفی عبارتند از:
۱- مجمع عمومی
۲- هیأت مدیره
۳- بازرسان
الف- مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن:
ماده ۱۰- مجمع عمومي كه عاليترين ركن انجمن صنفي است، از اجتماع اعضا به دو صورت عادي و فوقالعاده تشكيل مي شود.
تبصره 1- براي تشكيل مجامع عمومي عادي و فوقالعاده، هيأت مديره موظف است نسبت به دعوت اعضاء به وسيله درج آگهی در روزنامه اطلاعات یا با استفاده از وسایل اطلاع رسانی الکترونیک همچون پیامک و یا کانال های اطلاع رسانی الکترونیک انجمن و سایت انجمن كه در آن، روز، ساعت، مكان تشكيل و دستور جلسه بطور روشن قيد شده باشد؛ اقدام کند. بديهي است؛ از تاريخ دعوت اعضا تا تشكيل مجمع عمومي و همچنين بين دو مرحله مجمع عمومي، بايد حداقل 20 روز فاصله باشد و حداكثر اين فاصله نبايد از 45 روز تجاوز کند.
تبصره 2– دعوت مجامع عمومي با تصويب هيات مديره خواهد بود. ضمن اینکه بازرس يا بازرسان و همچنین یک چهارم اعضا میتوانند، راسا نسبت به دعوت مجمع عمومي اقدام کنند.
تبصره 3– دعوتكنندگان مجامع عمومي عادي يا فوقالعاده، مكلفند موضوع، مکان و تاريخ تشكيل مجمع عمومي را حداقل 20 روز پيش از تشكيل، طي دعوتنامه كتبي به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام کنند.
تبصره 4 – گزارشهای مالی و سایر مواردی که مستلزم بررسی قبلی اعضا میباشد، همزمان با دعوتنامه به طریق مقتضی (بند 4 ماده 12) به اعضا اطلاعرسانی شود.
تبصره5 – اخذ راي در جلسات مجامع عمومي علني است مگر در مورد انتخاب هيات مديره، بازرسان و ساير مواردي كه مجمع عمومي تصويب کند كه به طور كتبي و مخفي به عمل خواهد آمد. در هر صورت مشارکت اکثریت مطلق حاضرین الزامی است.
تبصره6- هریک از اعضای مجمع عمومی میتواند یکی دیگر از اعضا را بطور کتبی به وکالت از طرف خود به مجمع عمومی معرفی کنند و هر عضو میتواند وکالت فقط یکی از اعضای مجمع عمومي را عهدهدار شود.
تبصره7- برگزاری جلسات مجامع عمومی به صورت مجازی با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجاز است.
ماده 11- مجمع عمومي عادي هر سال يك بار با حضور دست كم نصف بعلاوه يك اعضا رسميت مييابد. چنانچه بار اول به نصاب لازم نرسد؛ براي بار دوم به همان ترتيب دعوت و با حضور حداقل يك سوم اعضا رسميت خواهد يافت.چنانچه برای بار دوم به نصاب نرسد، برای بار سوم به همان ترتیب دعوت با حضور هر تعداد اعضا رسمیت مییابد.
تبصره ۱: مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیأت مدیره یا بازرسان یا یک چهارم اعضا، به طور فوق العاده برگزار می شود. این مجمع عمومی نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی است و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.
تبصره ۲: تصمیمات مجامع عمومی عادی درکلیه مراحل، با اکثریت نصف به علاوه یک آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیأت مدیره و بازرسان که با اکثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود.
ماده ۱۲- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:
۱- استماع گزارش هیأت مدیره و بازرسان در مورد کارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه های سال جاری و آتی انجمن.
۲- استماع، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه دار(شامل ترازنامه و صورت های مالی و…) و بودجه آتی انجمن صنفی.
۳- دادن رهنمود و تصویب سیاست های کلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن صنفی.
۴- تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی دعوت به مجمع عمومی ونحوه اطلاع رسانی جهت سایر موارد.
۵- بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی که شرایط آنان از سوی هیأت مدیره احراز نشده باشد.
۶- رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده اند(موضوع ماده ۵ اساسنامه)
۷- تفویض اختیار به هیأت مدیره انجمن صنفی در مورد انعقاد پیمان های دسته جمعی داخلی و بین المللی در جهت استیفای حقوق و خواسته های قانونی اعضا.
۸- ایجاد کمیته ها و همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکت های تعاونی و سایر مراکز مرتبط.
۹- انتخاب و عزل انفرادی و دسته جمعی اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
۱۰- تعیین میزان ورودیه و حق عضویت اعضا و یا تغییر آن.
۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به نهادها و سازمان های کارگری و یا انجمن های همگن داخلی و بین المللی به منظور تشکیل و یا عضویت درکانون انجمن های صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانون ها وتشکل های مذکور و یا تفویض اختیار به هیات مدیره در این خصوص.
ماده ۱۳- مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده(۱۴)، با حضور دست کم نصف به علاوه یک اعضا تشکیل می شود. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود، در مرحله دوم با همان ترتیب دعوت و همان دستور جلسه با حضور دست کم یک سوم اعضا رسمیت می یابد. چنانچه مجمع عمومی برای بار دوم نیز به نصاب نرسد، برای بار سوم با همان ترتیب دعوت و با حضور دست کم یک چهارم از اعضا رسمیت می یابد.
تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده اعم از مرحله اول یا دوم و یا سوم، با اکثریت دوسوم آرای اعضای حاضر در مجمع معتبرخواهد بود.
ماده ۱۴- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارت است از:
۱- طرح و تصویب تغییرات و اصلاحات اساسنامه.
۲- انحلال انجمن صنفی و انتخاب اعضای هیأت تصفیه.
تبصره: پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح مواد اساسنامه، باید به طور مشخص در آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده درج شود.
ماده ۱۵- پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه مجمع عمومی توسط رییس یا یکی از اعضای هیات مدیره (مسن ترین عضو)، بلافاصله هیأت رییسه مجمع مرکب از دست کم یک رییس، یک نایب رییس و یک منشی از بین اعضای حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و اداره جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یکی از آنها نیز در دستور کار مجمع عمومی باشد، دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضا انتخاب می شوند.
تبصره: مجموع اعضای هیاترئیسه و ناظران مجمع، بایستی عدد فرد باشد.
ماده 16-وظایف و اختیارات هیاترییسه:
1 - بررسی اجرای صحیح مواردی از قبیل: نحوه دعوت اعضا مجمع (درصورت وصول اعتراض)، صلاحیت حاضرین در مجمع، تهیه صورتجلسات مجامع، طرح و بررسی تذکرات و اخطارهای اعضا به هیاتمدیره و اجرای سایر مقررات.
2 - اعضای هيأترئيسه نبايد از بین اعضای هیاتمدیره یا كانديداي عضويت درهيأتمديره و بازرسان باشند (مگر با نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومي و يا زماني كه تعداد حاضران در مجمع عمومی كمتر از 20 عضو باشد).
3 - برگزاركنندگان مجامع عمومي عادي يا فوقالعاده موظفند دو نسخه فهرست اسامي و مشخصات اعضاي انجمن صنفي را تهيه و ضمن ارسال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسخه دیگر را پيش از آغاز مجمع عمومي به امضاي اعضاي حاضر برسانند و جهت بررسی، تایید و امضا به هیاترئیسه ارائه کنند.
4- هياتریيسه مجمع عمومي، مكلف است در پايان مجمع، نتیجه کلیه مصوبات و انتخابات را (پس از شمارش آرا) ضمن درج در صورتجلسه مجمع قرائت و امضا کند.
5- هرگاه در مجامع عمومي شور و اخذ تصميم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نيابد، هياتریيسه مجمع با تصويب اكثريت اعضا ميتواند اعلام تنفس کرده، مکان و تاريخ جلسـه بعدي را كه حداكثر از 20 روز متجاوز نباشد، معين كند. تمديد جلسه، نياز به دعوت و انتشار آگهي مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم براي تشكيل جلسه همان نصاب قبلي ميباشد كه در صورت عدم تشكيل، در مرحله بعدي، مجمع عمومي طبق روال مندرج در اين اساسنامه برگزار خواهد شد.
ماده 17- چنانچه کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات و یا اعضای شرکت کننده در مجمع عمومی، ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی، با ذکر دلایل نسبت به چگونگی انجام انتخابات یا برگزاری مجمع عمومی یا تصمیم های متخذه، کتباً اعتراض کنند، هیأت رییسه و نظارت بر انتخابات مکلفند، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ رویت اعتراض، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کنند.
تبصره: چنانچه اعتراض رسیده وارد تشخیص داده شود، هیأت رییسه و نظارت، ابطال مجمع عمومی یا تصمیم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید آن، اقدام خواهد شد.
ب- هیأت مدیره و وظایف و اختیارات آن:
ماده ۱8- هیأت مدیره مسئول اداره امور انجمن صنفی و حافظ حقوق و منافع مشروع و قانونی اعضا و دارای هفت(۷) نفر عضو اصلی و سه(۳)نفر عضو علی البدل بوده که از بین کاندیداهای واجد شرایط، با رأی کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت سه(۳) سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم، بلامانع است.
ماده ۱9-هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات ، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل و از بین خود ، یک رئیس، یک نایب رئیس و یک خزانه دار و همچنین از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور (رئیس ، خزانه دار و یکی دیگر از اعضای هیات مدیره ) را طی صورتجلسه ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه ای از صورتجلسه مذکور را به همراه مدارک مورد نیاز جهت اقدامات قانونی ، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید .
ماده 20- جلسات عادی هیأت مدیره با حضور حداقل ۵ نفر رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرای اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت، بنا به دعوت رییس، نایب رییس یا یک سوم(۳/۱) اعضای هیأت مدیره، جلسه به طور فوق العاده تشکیل می شود.
تبصره ۱: برنامه زمانی و مکان برگزاری جلسات و نحوه دعوت از اعضای هیات مدیره در اولین جلسه هیات مدیره تعیین خواهد شد.
تبصره ۲: خدمات هیأت مدیره افتخاری است، مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ کند و به تصویب برساند.
تبصره ۳: غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارایه عذر موجه به عنوان استعفای شخصی از سمت هیأت مدیره تلقی می شود و عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا، جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر بر عهده هیأت مدیره خواهد بود.
ماده21- هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن، به نسبت به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اقدام و به نام انجمن و با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن، در بانک یا بانک های کشور حساب باز کرده و وجوه متعلق به انجمن را در آن واریز کند.
ماده 22- رئیس هیات مدیره یا دبیر و خزانه دار، مشترکا صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و کلا مسئولان اداری و مالی انجمن صنفی بوده و حفظ کلیه اموال، دارایی ها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن صنفی بر عهده آنها است.
تبصره: کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن صنفی با امضای رئیس هیات مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار از قبیل چک ، سفته و برات وقراردادهای تعهدآور که به تصویب هیات مدیره رسیده باشند، با امضای مشترک صاحبان امضاهای مجاز(موضوع ماده ۱۸) و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
ماده 23- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط، سلب عضویت یا غیبت غیر موجه اعضای هیات مدیره در سه جلسه متوالی یا ۵ جلسه متناوب، اعضای علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیات مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم و اعلام کند.
تبصره ۱: مادامی که اکثریت اعضای هیأت مدیره، سمت خود را حفظ کرده باشند انتخابات تکمیلی برای باقی مانده دوره برگزار می شود.
تبصره ۲: در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن شرایـط یا سلب عضـویت اکثریت اعضای هیـأت مدیره، توسط مجمع عمومی عادی انتخابات هیأت مدیره باید تجدید شود. در این خصوص حداکثر ظرف دو(۲) ماه، بازرسان یا یک سوم اعضای انجمن صنفی می توانند نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام کنند. به هرحال چنانچه ظرف شش(۶)ماه دراین زمینه اقدامی صورت نگیرد، بازرسان یا یک سوم اعضا مراتب را جهت اتخاذ تصمیم قانونی به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام می کنند.
تبصره۳: درصورت استعفا یا سلب عضویت هرکدام از اعضای هیات مدیره یا بازرسان که منجر به تجدید انتخابات هیات مدیره و بازرسان شود، فرد مستعفی یا سلب عضویت شده در اولین انتخابات نمی تواند کاندیدا شود.
ماده24- هیأت مدیره موظف است دست کم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را به عمل آورد.
تبصره: هیأت مدیره پس از پایان دوره ماموریت، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسوول انجام امور اداری، مالی،بانکی وحفظ کلیه دارائی ها واموال و اسناد و مدارک انجمن صنفی خواهد بود.
ماده 25- سایر وظایف و اختیارات هیأت مدیره عبارت است از:
۱- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی(دفاتر مالی و عضویت و صورتجلسات هیات مدیره و…).
۲- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.
۳- دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.
۴- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
۵- تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.
۶- تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی.
۷- انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذی صلاح قانونی برای موارد خاص و معین.
۸- بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه های جاری و ضروری آن.
۹- همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکت های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا.
۱۰- وکالت و نمایندگی انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاه های دولتی و ملی درحدود مقررات این اساسنامه.
۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد پیمان های دسته جمعی و بررسی وتصویب آیین نامه های داخلی.
۱۲- تهیه گزارش عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی.
۱۳- تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف وکمیته های مختلف نظیرحفاظت فنی و بهداشت کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.
۱۴- تشکیل کمیته های مختلف(در صورت لزوم) از قبیل کمیته حل اختلاف، کمیته عضویت، کمیته بین الملل، کمیته روابط عمومی، کمیته تدارکات و پشتیبانی،کمیته امور حقوقی، کمیته رفاهی،کمیته انضباطی و سایر کمیته ها.
۱۵- استخدام و عزل کارکنان اجرایی و اداری و مشاوران انجمن.
و هرگونه وظیفه ای که قانونا بر عهده هیات مدیره انجمن صنفی است.
ماده 26- وظایف رییس هیأت مدیره:
۱- مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیأت مدیره به تشکیل مرتب جلسه.
۲- اداره جلسات هیأت مدیره و تنظیم صورتجلسه ها با همکاری منشی جلسه.
۳- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی، جهت اجرا و پیگیری آن.
۴- امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسوولان انجمن صنفی که با تصویب هیأت مدیره استخدام یا به کار گمارده خواهند شد.
۵- امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه دار و ممهور کردن آن به مهر انجمن صنفی.
۶- امضای کارت های عضویت اعضا به اتفاق خزانه دار انجمن.
۷- انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه بر عهده رییس قرار دارد.
تبصره ۱: قسمتی از وظایف رییس هیات مدیره که مربوط به امور اداری است، قابل واگذاری به دبیر انجمن است.
تبصره ۲: در غیاب رییس هیئت مدیره، نایب رییس انجام وظایف بندهای(۱)،(۲)و(۳) را بر عهده خواهد داشت.
ماده 27- هیات مدیره نسبت به انتخاب دبیر از بین اعضای اصلی هیات مدیره یا استخدام دبیر خارج از هیات مدیره اقدام می کند. با پایان اعتبار هیات مدیره، رابطه استخدامی دبیر با انجمن صنفی نیز ملغی می شود.
تبصره: دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسوولیت مستقیم دبیر انجمن و زیر نظر هیأت مدیره به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر می شود و می تواند دارای کارکنانی باشد که بنا به پیشنهاد رییس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره، به کار گمارده می شوند. در هر حال کارکنان اداری انجمن صنفی به لحاظ سازمانی و مدیریتی تحت نظر مستقیم دبیر انجمن صنفی فعالیت خواهند داشت.
ماده 28- دبیر انجمن مسئول امور اداری و اجرایی انجمن صنفی و دارای وظایف و اختیاراتی به شرح زیر است:
۱- حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی.
۲- انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
۳-امضای اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور به همراه خزانه دار در صورت داشتن چنین اختیاری از سوی هیات مدیره.
۴- تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه ها و امضای کارت های عضویت اعضا به اتفاق خزانه دار انجمن صنفی.
۵- تهیه دفاتر« عضویت» و« امور مالی» و … با نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
۶- تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
۷- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه ها و شیوه نامه های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسوولان و اعضای انجمن صنفی.
۸- مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیأت مدیره و بازرسان.
۹- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن صنفی و احکام و نامه های واصله از مراجع قانونی و دستگاه های اداری به مسوولان مربوط.
۱۰- انجام سایر اموری که به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره: کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیأت مدیره مسوول هستند.
ماده 29- خزانه دار مسوول امور مالی انجمن صنفی بوده ودارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
۱- امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق تعهد آور به اتفاق رییس هیأت مدیره یا دبیر و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
۲- اداره امور مالی انجمن صنفی، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب های انجمن صنفی.
۳- رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافت ها و پرداخت ها و تایید و امضای صورت حساب های مربوط.
۴- امضا و صدور کارت عضویت اعضا و به اتفاق رییس هیأت مدیره یا دبیر .
۵- نظارت برخرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسوولیت درحفظ اموال منقول، غیر منقول، وجوه، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن صنفی.
۶- ثبت کلیه دریافتی ها و هزینه های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
۷- پیش بینی بودجه و هزینه های یک ساله انجمن صنفی وتسلیم آن به هیأت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی.
تبصره ۱: خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی شامل ترازنامه و صورت های مالی را جهت ارایه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رییس هیأت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.
تبصره ۲: خزانه دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان،کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین، در اختیار آنان قرار دهد.
تبصره 3 - مسول امور مالی موظف است موارد مغایر با سیاستهای مصوب مجمع عمومی را ضمن تذکر به هیاتمدیره به مجمع عمومی ارائه کند.
تبصره 4 - در صورت عدم تصويب صورتهای مالی، با تصویب مجمع عمومی موضوع از طریق حسابرسان رسمی بررسی می شود.
ج – بازرسان و حدود وظایف و اختیارات آنان:
ماده 30- بازرسان انجمن صنفی، متشکل از دو(۲) نفر بازرس اصلی و یک(۱) نفر بازرس علی البدل هستند که با رای مستقیم و مخفی اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط و عضو انجمن صنفی برای مدت یک(۱) سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.
تبصره: در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت هرکدام از بازرسان اصلی، بازرس علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف وی خواهد بود.
ماده 31- وظایف و اختیارات بازرسان:
۱- نظارت برکلیه اقدامات هیأت مدیره و دبیر درحدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده.
۲- رسیدگی و نظارت به دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن صنفی و مراقبت در حسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.
۳- پیگیری و رسیدگی به شکایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارایه به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائه رونوشت گزارش به هیأت مدیره یا مجمع عمومی(حسب مورد).
۴- رسیدگی و اظهار نظر در مورد گزارش مالی جهت ارایه به مجمع عمومی.
۵- اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
۶- شرکت در جلسات هیأت مدیره(در صورت لزوم طبق تصمیم هیات مدیره)، بدون داشتن حق رای.
تبصره: بازرسان باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش عملکرد مالی انجمن را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به طور واحد به دبیرخانه انجمن صنفی تسلیم دارند. همچنین بازرسان ملزم اند خلاصه اقدامات خود را مکتوب کرده تا حداقل سالی یک بار به مجمع عمومی، یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارایه کنند.
فصل چهارم
سایر مقررات
ماده 32- کاندیداهای عضویت در هیأت مدیره و بازرسان، باید علاوه بر عضویت پیوسته درانجمن صنفی دارای شرایط زیر باشند:
۱- داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
۲- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۳- داشتن حسن شهرت.
۴- داشتن حداقل ۱۰ سابقه کار در مطبوعات.
۵- عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیرقانونی.
۶- نداشتن محکومیت کیفری موثر.
۷- عدم اعتیاد به مواد مخدر.
ماده 33-هیات انجمن صنفي، مكلفند اسناد مورد درخواست مدیرکل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي یا نماینده قانونی ایشان را جهت بررسي یا گرفتن تصویر در قبال دریافت درخواست کتبی رسمی، تنظیم صورتجلسه و اخذ رسید کتبی در اختیار قرار دهد.
ماده 34- انجمن صنفي در موارد زير منحل ميشود:
1- در صورت تصويب مجمع عمومي فوقالعاده
2- گذشت شش ماه از تاريخ پايان اعتبار هيأتمديره وعدم تجديد انتخابات آن
3- در صورت صدور رأي قطعي از طرف مراجع قضايي كشور
تبصره 1- چنانچه انجمن صنفي بنا به تصويب مجمع عمومي فوق العاده منحل گردد، مجمع عمومي مذكور مكلف است در همان جلسه از بين اعضاي حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 يا 5 نفر به عنوان اعضاي هيأت تصفيه اقدام و نتيجه را ضمن تنظيم و امضاي صورتجلسه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام کند.
تبصره 2-چنانچه انجمن صنفي به لحاظ عدم تجديد انتخابات هياتمديره در مهلت مقرر قانوني يا براساس راي مراجع قضايي منحل شود و تشكيل مجمع عمومي فوقالعاده امكانپذير نباشد، مراحل انحلال و تصفیه حسابها با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (با توجه به تبصره ماده 16 آییننامه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط)، طبق مقررات قانون تجارت و با نظارت مراجع قضایی کشور صورت میگیرد .
ماده 35- هيأت تصفيه مكلف است حداكثر ظرف شش ماه با هماهنگي و راهنمايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به كليه حسابهاي انجمن صنفي رسيدگي کند و فهرست كاملي از كليه دارایيهاي انجمن صنفي شامل اموال منقول و غير منقول و همچنين صورتي از بدهيهاي انجمن صنفي را تهيه کرده، دارایي انجمن صنفی را پس از تصفيه كليه حسابهـاي بدهكـاران و بستانكـاران و تأديه بدهي ها، ضمن تنظيم و امضـاي صورتجلسهاي مابقي در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اختيار در اختیار بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار قرار دهد و در صورت عدم وجود به دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه واگذار شـود.
ماده 36- مفاد این اساسنامه، تابع آييننامه انجمنهاي صنفي و كانونهاي مربوط و مقررات تدوین اساسنامه بوده و هر گونه ابهامي در اجراي مقررات آن، تابع نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ميباشد.
ماده 37 – هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه پس از موافقت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي معتبر و قابل اجراست.
ماده38- مهلتهاي مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهاي تعطيل خواهد بود.
اين اساسنامه در 4 فصل و 38 ماده و 48 تبصره در تاريخ24/03/1400 با اكثريت آرا به تصويب مجمع عمومي موسس/ فوق العاده انجمن صنفي سراسری روزنامه نگاران رسيد.
رديف |
سمت |
نام و نام خانوادگي |
محل امضا |
1 |
ریيس |
|
|
2 |
منشي |
|
|
3 |
ناظران |
|
|